Foder recept till snäckor och räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #16
    Silar du räkmixen? Hm... det borde jag nog testa också. Fast då blir det ännu kladdigare och ännu mer disk
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #17
      Jag använder istället sojaproteinmjöl som tillsats i mitt foder. Har tidigare använt oxhjärta till mina ancistrusar och äppelsnäckor men bytade den inriktningen efter att ha läst lite varierande information vad gäller fysiologi och näringskost. Så numera är det antingen frysmat med räkor eller vit fisk alternativt torkat foder där sojaprotein tillsätts diverse färska grönsaker och vitaminer beroende på säsong.

      Kanske något för er som vill prova?

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #18
        Det låter mycket vettigare i mina öron i alla fall. Är det för att få en "fetare" mat för akvariedjuren att växa på?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #19
          Jag gör egen mat dels på grund av ett stort intresse och dels för att jag vill veta att mina vänner får en allsidig och bra kost där jag varierar mellan köpt och egenproducerat foder. Jag tycker om att veta att de får foder utan konserveringsmedel och där jag känner till alla råvarorna. Jag gör dessutom av med en ansenlig mängd foder i mina akvarium så det är ganska praktiskt också. Jag har även en viss försäljning av fodret i samband med att jag säljer snäckor eller ancistrus.

          Fodret blir ju inte så mycket fetare om man menar just i fetter men däremot blir det rikare på protein och essentiella aminosyror. Jag varierar ibland med en enbart vegetabilisk kost för ancistrusarna och snäckorna men om man bara använder vegetabiliskt foder kräver det större mängder (skitar mer lite mer) och det är svårare att se till att de får i sig allt som de behöver.

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Tack ska du ha Jo självklart menade jag näringsrikare på växtprotein när jag skrev fet, inte fet i sig själv.
            Det var just soyaproteinmjölet jag var nyfiken på.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            Arbetssätt...