korsining?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    korsining?!?

    vad händer om två olika räkarter korsar sig?? tex tiger räka och körsbärsräka?
    är det förbjudet om man får två olika arter att korsa sig? vad händer med avkomman? dör de eller blir de hybrider?

    ps det kan låta som om jag ställer frågan för att jag vill testa det, svar nej! det går emot min moral och mina principer. syftet med frågan är törst efter kunskap

    Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Jag har inget svar på din fråga, däremot undrar jag om du sett det här:

    Det låter som om du är sugen på flera olika räksorter, då kan det vara bra att kika på det korsningsschemat. Själv har jag blivit farligt räk-frälst, vill ha en massa olika och det är just nu ett evigt pysslande för att hålla isär de som korsar sig och ändå få plats med så många sorter som möjligt i några få kar! Sambon säger stopp till fler kar nu, jag som bara har 6 stycken och jag kan bara ha räkor i 4 av dem på grund av övriga innevånare...
    Min zoon

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ja tiger och körsbär korsar sig inte i alla fall. Men körsbär och White pearl gör det. Den avkomman har jag sett några bilder på i ett annat forum och jag tyckte inte den var snyggare än föräldrarna.
      Sen ska Crystal red, tiger och olika humleräkor kunna korsa sig. T ex Crystal red och Black crystal är egentligen samma räka men den röda CR saknar svart pigment. Så dom kan man ha ihop för att få in lite nya anlag. Det svarta är dominant så avkomman ska i princip bli Black crystal med olika slags anlag. Om man sen korsar tillbaks eller korsar ynglen med varandra ska det dyka upp lite CR i den kommande generationen.
      Det här är inget jag testat utan bara läst mig till.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        Ja tiger och körsbär korsar sig inte i alla fall. Men körsbär och White pearl gör det. Den avkomman har jag sett några bilder på i ett annat forum och jag tyckte inte den var snyggare än föräldrarna.
        Sen ska Crystal red, tiger och olika humleräkor kunna korsa sig. T ex Crystal red och Black crystal är egentligen samma räka men den röda CR saknar svart pigment. Så dom kan man ha ihop för att få in lite nya anlag. Det svarta är dominant så avkomman ska i princip bli Black crystal med olika slags anlag. Om man sen korsar tillbaks eller korsar ynglen med varandra ska det dyka upp lite CR i den kommande generationen.
        Det här är inget jag testat utan bara läst mig till.
        Mina Black Crystal får även en del röd/vita små räklingar .

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ursprungligen postat av Limia1
          Mina Black Crystal får även en del röd/vita små räklingar .

          MVH/Anita
          Ja då har dina Black crystal röda anlag bakom och när två svarta med röda anlag parar sig så ploppar det fram en del röda. Dom röda har inga svarta anlag, det svarta är dominant och en räka med båda svarta och röda anlag blir svart.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...