körsbärsräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    körsbärsräkor

    Hej. Nu är minst en av mina körsbärsräkor med ägg. Hur gör man för att dom skall klara sig?
    Dom ligger i en plastbalja som rymmer ca 10-15 liter. Med en endast en syrepump med två slangar. Har iof legat så i 2-3 veckor. Aja hur gör man med äggen nu rå? Lägger dom ifrån sig äggen innan dom kläcks lr hur är det? Behöver inge salt i vattnet?
  • nmj
    • April 2006
    • 35

    #2
    Körsbärsräkor äter inte sina räkyngel så du behöver inte göra något alls
    ...ynglen klarar sig fint i vanligt vatten tillsammas med föräldrarna.
    Senast redigerad av nmj; 05 May 2007, 15:31.
    /M

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      som nmj säger så behöver du inte göra något, räkan tar hand om det själv
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det tar tre veckor till kläckning, så snart borde du ha småräkor i karet.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • GRIZZLY
          • December 2006
          • 867

          #5
          hahaha gud va roligt

          Kommentar

          • joel90
            • February 2007
            • 58

            #6
            blir inte småräkor ett lätt byte för fiskarna, har själv en hona med rom i mitt stora akvarium
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364080

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              #7
              Jo, det blir som lite räksnacks till kvällsmat om du har stora fiskar bland räkorna.

              Ett tips är att du fångar in de räkor som har rom under magen (den är förhoppningsvis redan befruktad då) och stoppar ner dem i en en egen räkburk. När honorna har släppt sin rom kan du flytta tillbaka dem till det stora akvariet och låta räklingarna gå på tillväxt i räkburken. När dessa i sin tur har uppnått passande storlek så kan de också flytta till det stora karet:

              Lycka till!! //Eva
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • nmj
                • April 2006
                • 35

                #8
                Tja …har du mycket växter och är beredd att mista något räkyngel så behöver du ju inte göra något alls (om inte fiskarna är för räkintresserade) Jag har neontetror tillsammans med mina körsbärsräkyngel och det funkar hur bra som hellst
                Senast redigerad av nmj; 07 May 2007, 22:25.
                /M

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  Igår såg jag att jag fått lite räkungar. herre gu va otroligt små dom är. Jag tog bort mina två guppyyngel från räkkaret i tron att dom skulle käka upp räkorna. Får se när den "FETA" räkhonan" släpper ut sina ungar. Så otroligt mkt rom i na Är det 3 månader innan dom blir könsmogna?

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Menar du guppien eller räkans könsmognad? F ö kan jag instämma med ovanstående - just körsbär har en förmåga att bli fler och fler (och sprida sig mellan karen ) oavsett fisk, bara man har ordentligt med javamossa att gömma sig i (eller annan stor tät växt). MEN de andra arterna är lite mer känsliga och kan göra flera månaders uppehåll med ung-producerandet om de känner sig störda av fisk.

                    OCH!! Om man ska flytta en rombärande hona - så ska man bara använda vattnet från hennes gamla akvarium. De släpper lätt rommen av flytt.

                    Ursprungligen postat av GRIZZLY
                    Är det 3 månader innan dom blir könsmogna?
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • GRIZZLY
                      • December 2006
                      • 867

                      #11
                      Räkans. Tyckter ja hört 3 månader men ja är osäker. Jag hade javamosse men den typ halvdog. Fattar noll. Vart typ som bara själken kvar. Nu har ja nån annan växt med stora blad och en temurär sko från ett jättegammal musbur. Hur städar man räkkar från sånt skit som dom inte äter utan att äventyra räkorna? Vet inte riktigt om ja vågar plantera mer växter nu efter som kman kanske klämmer nån räka. Kännsligt det här

                      Kommentar

                      • nmj
                        • April 2006
                        • 35

                        #12
                        Ursprungligen postat av GRIZZLY
                        Räkans. Tyckter ja hört 3 månader men ja är osäker. Jag hade javamosse men den typ halvdog. Fattar noll. Vart typ som bara själken kvar. Nu har ja nån annan växt med stora blad och en temurär sko från ett jättegammal musbur. Hur städar man räkkar från sånt skit som dom inte äter utan att äventyra räkorna? Vet inte riktigt om ja vågar plantera mer växter nu efter som kman kanske klämmer nån räka. Kännsligt det här
                        hmm har du ingen slamsug när du städar i akvariet? men förövrigt så vore det nog bättre att plantera lite mer växter så slipper du städa så ofta(det kan också vara smart att inte mata för mycket), och vad räkorna beträffar så trivs de med nästan hur mycket växter som hellst
                        Senast redigerad av nmj; 08 May 2007, 12:02.
                        /M

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #13
                          Om du har en stjälk kvar så tvivlar jag på att du hade javamossa... den är mer som ett "moln" av grönt, utan fram, bak, upp eller ner Skaffa sånt! Inte ljuskrävande, växer som en galning och alla fiskar/räkor gillar att pyssla i den. Och den planteras inte, utan läggs antingen ner för sig själv som en klump, eller draperas på en pinne eller sten.

                          Ursäkta frågan: men VAD är en temurär sko?

                          Slamsuger gör jag aldrig (nåja - nästan aldrig - bara i de kar där det går fisk med räkorna). Mata MYCKET sparsamt - gärna med räkpellets. Och då tar du ca en pellets per räka och dag - inte mer... maten är dyr men otroligt dryg. Räkorna går och pillar med allt möjligt (NÄR MAN HAR ETT INKÖRT KAR) som de kan äta av.
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • GRIZZLY
                            • December 2006
                            • 867

                            #14
                            Ursprungligen postat av nmj
                            hmm har du ingen slamsug när du städar i akvariet? men förövrigt så vore det nog bättre att plantera lite mer växter så slipper du städa så ofta(det kan också vara smart att inte mata för mycket), och vad räkorna beträffar så trivs de med nästan hur mycket växter som hellst
                            jaoo men ja vågar inte använda den pga risken att suga upp dom. Fullt med en massa små små blad. (fult) Men dom har såååååå otroligt fula växter här uppe. Ska nog ringa å beställa hem lite från Gävle i möra.

                            Kommentar

                            • GRIZZLY
                              • December 2006
                              • 867

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mamma Mia
                              Om du har en stjälk kvar så tvivlar jag på att du hade javamossa... den är mer som ett "moln" av grönt, utan fram, bak, upp eller ner Skaffa sånt! Inte ljuskrävande, växer som en galning och alla fiskar/räkor gillar att pyssla i den. Och den planteras inte, utan läggs antingen ner för sig själv som en klump, eller draperas på en pinne eller sten.

                              Ursäkta frågan: men VAD är en temurär sko?

                              Slamsuger gör jag aldrig (nåja - nästan aldrig - bara i de kar där det går fisk med räkorna). Mata MYCKET sparsamt - gärna med räkpellets. Och då tar du ca en pellets per räka och dag - inte mer... maten är dyr men otroligt dryg. Räkorna går och pillar med allt möjligt (NÄR MAN HAR ETT INKÖRT KAR) som de kan äta av.

                              hehe okej, ingen aning va den hette ja e :P Sån ska ja nog beställa + lite nålgräs
                              hehe ursäkta hade lite bråttom när ja skrev sist. "Sån där sko" ska det stå.

                              jaha okej. då ska ja nog beställa lite sånt med

                              Kommentar

                              Arbetssätt...