Bli av med sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    #16
    jo jag vet ju att sniglarna kan vara till nytta, men jag TRODDE att det var dem som åt upp mina växter..tills jag såg att en av mina Rosentetror stod å gnagde på ett blad! (?) alltså, det verkar inte så normalt att tetror äter växter väl? Fast jag kan ju ändå inte vara säker på att den verkligen åt av bladet, han kanske bara hade hittat nåt gott på kanten. Men ändå. Det ser ju ut att vara riktiga, alltså för stora, tuggor för att kunna vara sniglar.

    Jag hade faktiskt pakistanbotior i detta akvarie på 90liter för nåra år sedan, med grovt grus, och de levde ju å mådde bra.. men de kanske inte trivdes ändå. Jag vill inte behöva göra om samma misstag. Jag väntar med å skaffa botior igen tills jag har ett akvarie med sand som de kan yra runt i när de har sina ADHD-slängar om kvällarna

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av liindaa
      jo jag vet ju att sniglarna kan vara till nytta, men jag TRODDE att det var dem som åt upp mina växter..tills jag såg att en av mina Rosentetror stod å gnagde på ett blad! (?) alltså, det verkar inte så normalt att tetror äter växter väl? Fast jag kan ju ändå inte vara säker på att den verkligen åt av bladet, han kanske bara hade hittat nåt gott på kanten. Men ändå. Det ser ju ut att vara riktiga, alltså för stora, tuggor för att kunna vara sniglar.
      Vad är det för växter? Har de väldigt mjuka blad? Snäckor brukar inte äta på växterna men jag funderar på om det kan vara en extra mjuk sort. Vet du vad det är för snäckor? Jag har både posthornssnäckor (som jag är väldigt förtjust i) och physasnäckor i två av mina akvarier (i det tredje bor det dvärgbotior så där är det typ inga snäckor kvar) och jag är väldigt nöjd med dem.

      Ursprungligen postat av liindaa
      Jag hade faktiskt pakistanbotior i detta akvarie på 90liter för nåra år sedan, med grovt grus, och de levde ju å mådde bra.. men de kanske inte trivdes ändå. Jag vill inte behöva göra om samma misstag. Jag väntar med å skaffa botior igen tills jag har ett akvarie med sand som de kan yra runt i när de har sina ADHD-slängar om kvällarna
      Bra tänkt! De trivs verkligen med sandbotten
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #18
        I stort sett alla sorts fiskar kan väl knapra på växterna när dom känner att dom har behov av "grönsaker". Kanske slutar dom göra det ifall du kan öka andelen vegetabilisk föda?

        Mina fiskar äter en hel del på mina växter i perioder och även om en del blad blir skadade ser jag det mest som ett bekvämt sätt att hålla fiskarna matade
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • liindaa
          • January 2005
          • 205

          #19
          Växterna som är mest utsatta är Ludwigia, vilken de har toppat helt, den har ju ganska små spröda blad, förstår att de äter på den, den ser ju t.o.m god ut, haha. ;P Sen så äre en Fredskalla (spatiphyllum).
          Som tidigare sagt så vet jag inte vad det är för sorts snäckor, så jag kallar dem bara för 'vanliga snäckor', alltså små rosa. Åsså har jag 1 lite större brun/svart, med högre skal, men den gör väl inte så mkt skada ensam iaf.

          Jo, jag förstår att de säkert har ett behov av lite färskt vegetariskt då å då, det enda vegetariska de får av mig är i flingform. Sen så matar jag dem ju inte varje dag, så jag kanske får skylla mig själv lite ifall de blir hungriga. Förut hade jag guppys där, så då åt de på deras fenor ist, om jag va borta nåra dagar. Men dessa är nu flyttade, så ingen oro. :P

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av liindaa
            Växterna som är mest utsatta är Ludwigia, vilken de har toppat helt, den har ju ganska små spröda blad, förstår att de äter på den, den ser ju t.o.m god ut, haha. ;P Sen så äre en Fredskalla (spatiphyllum).
            Som tidigare sagt så vet jag inte vad det är för sorts snäckor, så jag kallar dem bara för 'vanliga snäckor', alltså små rosa. Åsså har jag 1 lite större brun/svart, med högre skal, men den gör väl inte så mkt skada ensam iaf.
            Den mörka med högt skal är nog en posthornssnäcka. Jag gillar dem skarpt. De är både vackra och bra städare. Små rosa snäckor vet jag inte vad det kan vara för art.

            Ursprungligen postat av liindaa
            Jo, jag förstår att de säkert har ett behov av lite färskt vegetariskt då å då, det enda vegetariska de får av mig är i flingform. Sen så matar jag dem ju inte varje dag, så jag kanske får skylla mig själv lite ifall de blir hungriga. Förut hade jag guppys där, så då åt de på deras fenor ist, om jag va borta nåra dagar. Men dessa är nu flyttade, så ingen oro. :P
            Jag tycker du borde börja mata dem varje dag, med kanske nån fastedag nån gång ibland. I naturen söker fiskarna efter mat hela tiden, så de äter flera gånger om dan, utom möjligtvis då det råder matbrist.

            Hos mig får både ungfödare, barber, botior och guramis tillskott av flingmat med högt innehåll av vegetabilier och det verkar räcka. Men visst uppskattar de även lite förväll broccoli ibland.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • kimaspl
              • April 2007
              • 26

              #21
              Öronål tycks vara ett bra sätt at hålla snäckorna i schack. Den äter de pyttesmå - små av dem men inte de som har hunnit växa till sig lite. En väldigt intressant fisk, påminner om en liten hund som nosar genom växterna när den söker snäckor och andra godbitar. Men risk finns ju att när den har växt tillsig så börjar små fisk också försvinna. (och så ska de ju ha utrymme också när de växer)

              Kim

              Kommentar

              Arbetssätt...