Körsbärsräkor & sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skogsmats
    • February 2007
    • 2

    Körsbärsräkor & sniglar

    Har ett 50 l med körsbärsräkor och en laddning ancistrusyngel. Men har fått en jätteanfall av någon slags snigel. Vill släppa dit en praktbotia för naturlig avgång på sniglarna.
    Får jag samtidigt bort alla körsbärsräkorna? För dom vill jag ha kvar. Äter praktbotian räkorna?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej...

    ... jag vet inte men jag har för mig att jag har läst här på Zoopet att de kniper räkorna också...

    Jag har lite samma problem i mitt lilla räkkar och mycket tror jag är att sniglarna, (mina kryper fort) kommer åt räkmaten när det bara är småttingar där och äter...
    Jag har haft en stor snigelutrensning och nu har jag mycket alger istället... Jag tror att man måste satsa på mer växter och verkligen få växterna att trivas, för i stora karet har jag lagom med sniglar...

    Jag har lyssnat på Janne på Södermalms Akvarieaffär som gav mig Posthornssnäckor och sa att de är nödvändiga för balansen... Dessutom varnar sniglar (genom att bli många) för om det är obalans och det beror antingen på övermatning eller att växterna inte trivs... sa han...
    Senast redigerad av Katharina; 27 April 2007, 21:49.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag tror det är väldigt dumt att stoppa ner en botia till räkorna. Snäckorna gör nytta, har du väldigt mycket så har du nog matat lite för bra. Men det kan gå att få upp en del av snäckorna om du lägger ner en bit squash med en rostfri sked igen. Det brukar snäckorna gilla och efter en halv dag eller så kan du nog fiska upp biten med snäckor på.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • skogsmats
        • February 2007
        • 2

        #4
        Kanon. Ska handla squash i morgon.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ursprungligen postat av skogsmats
          Kanon. Ska handla squash i morgon.
          Jag måste tillägga att dom snäckor som jag sett som är galna i squash är posthorn och ampullarior. Jag har inga andra sorter. Sen så har jag läst att det funkar med ett salladsblad också som man sänker. Det ska snäckor också gilla mycket.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            salldsblad som man först doppar i kokande vatten och sedan kyler ner det skickar ner i tanken är som en magnet för alla snäckor, bra sätt att ta upp pestsniglar med..
            Senast redigerad av peterhaack; 28 April 2007, 20:45.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            Arbetssätt...