Fråga räkexpertisen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Fråga räkexpertisen

    Jag har säkert 100 Crystal vid det här lagret och ett kanske 40 körsbär i ett 30 kar... Är det överbefolkat när alla blivit vuxna???

    Jag och min dotter var inne och frossade i Sonjas galleri och när vi tittade på Crystal såg vi samma 2 olikheter i teckningen som vi har.
    Den ena sorten vi har har tunna skarpa vita linjer i det röda och den andra sorten har ett bredare ljust fält mitt på kroppen som jag inte uppfattar som lika skarpt vitt, sen har de senare även tunna skarpa vita linjer på stjärten och mellan ögonen.
    Det har pratas om här på Zoopet om att viss teckning har högre kvalité, där det ingår mycket vitt.

    Men om jag ska flytta en del räkor, körsbär och utvalda Crystal till stora fiskkaret vilken sort ska jag behålla till avel i räkkaret?
    Senast redigerad av Katharina; 26 April 2007, 17:10.
    Ha dé bäst... Tina
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker nog att det är lite fel att ställa frågor i ett offentligt forum som bara riktar sig mot en person (även om du nämner att alla får svara) - då är det bättre att skicka pm. Visst Sonja kan oerhört mycket om räkor, men det finns det faktikst ytterligare några stycken som är riktigt duktiga och det är all denna kunskap ihop som gör ett forum som detta oslagbart.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ja jag håller absolut med Kjell. Jag kan inte alls allt om räkor, dessutom håller jag bara på med en speciellt typ av räkor. Det finns ju massor av andra sorter också.
      Det finns säkert minst 10 pers som härjar i räktrådarna och svarar på väldigt många av frågorna. Alla kompletterar varandra och vi lär av varandra.

      Till dina frågor då, jo... har du så mycket unga räkor i ett 30-liters blir det proppfullt om ett tag Nu verkar det som om dom verkligen trivs ju fler dom är, till vissa gränser då förstås. Du måste vara supernoga med vattenbyten när du har så många i samma tank, och försök gärna minska lite på beståndet när du får tillfälle. Du kan ju sälja/byta/kolla med butiker/ta med till auktioner mm.
      Crystal red är väldigt variabel i färgen, och jag kan se att mina som lever i en jättestor grupp i ett 120-liters börjar få lite sämre teckning på det vita, och röda, på en del individer. Egentligen borde jag ha ännu flera akvarier och dels flytta bort de "fula" till någon annanstans och de riktigt snygga till ytterligare en tank. Jag har börjat flytta de som är sämre färgade till ett större Corydoraskar jag har... men dom kommer förstås att föröka sig där och tappa all färg. Men jag vill inte gärna göra mig av med dom heller (avliva) det verkar så taskigt.
      Om du flyttar räkor borde du spara de allra snyggaste Crystal red till avel tycker jag. Eller så skaffar du en sort till
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        Om du flyttar räkor borde du spara de allra snyggaste Crystal red till avel tycker jag. Eller så skaffar du en sort till
        Tack för ditt svar... Jag ska ändra rubriken till räkexpertisen...

        Men vilka är snyggast då??? Tunna skarpa vita ränder eller en bred lite mattare över ländryggen... de senare ser verkligen ut som polkagrisar Vet själv inte vad jag tycker är snyggast men frågan var just vilken teckning som anses vara bättre kvalité...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Kjell...

          ... kan du ändra rubriken i forumet??? Kommer inte åt den tydligen...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag tycker nog att det är lite fel att ställa frågor i ett offentligt forum som bara riktar sig mot en person (även om du nämner att alla får svara) - då är det bättre att skicka pm. Visst Sonja kan oerhört mycket om räkor, men det finns det faktikst ytterligare några stycken som är riktigt duktiga och det är all denna kunskap ihop som gör ett forum som detta oslagbart.
            asch jag tar inte illa vid mej av rubriken för det är ju trots allt bara en rubrik är ju innehållet i inlägget som man läser och diskuterar och som sagt: alla får svara (tänker inte sticka understolen att sonja är min räkguru i forumet, suger i mej allt från henne)
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Tack för ditt svar... Jag ska ändra rubriken till räkexpertisen...
              Fixat
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Olivin
                • July 2006
                • 573

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Vet själv inte vad jag tycker är snyggast men frågan var just vilken teckning som anses vara bättre kvalité...
                Vilken som är snyggast är väl upp till var och en osv, men här är en länk till en guide vid gradering.

                Transform your aquarium into a stunning underwater paradise with our quality products.


                Jag gissar att de två lägsta graderna, A och B, är de som man hittar i Sverige, de högre måste man importera. Eller finns det någon här som avlat fram exemplar med högre grad?
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Vilken som är snyggast är väl upp till var och en osv, men här är en länk till en guide vid gradering.

                  Transform your aquarium into a stunning underwater paradise with our quality products.


                  Jag gissar att de två lägsta graderna, A och B, är de som man hittar i Sverige, de högre måste man importera. Eller finns det någon här som avlat fram exemplar med högre grad?
                  Tack för länken... då är det polkagrisarna jag ska spara till avel då Jag har själv svårt att bestämma mig för vilka som är snyggast... snygga båda två
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Det fixar du lätt med två akvarier i stället för ett
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ja...

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Det fixar du lätt med två akvarier i stället för ett
                      ... jag har ju mitt stora kar... det var ju målet med att börja avla räkorna... att de ska vara städpatrullen i stora karet... men sen blir man ju såld på räkor så då vill man inte släppa ner de små raringarna hos stygga firrarna Men det är ju några rymlingar där nu och de ynglar av sig iaf så det är nog inga problem...

                      Jag tycker inte att den högst rankade räkan med nästan bara vitt var så snygg... Då är polkagrisarna mycket finare tycker jag
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag tycker nog att man ska gå efter det man känner. Gillar du polkagrisar bäst så satsar du på det. Men det man strävar efter är så täckande färg som möjligt ända uppifrån och ner på skalet. Inga genomskinliga partier, och det vita vill man ha ordentliga ränder av som går ända ner också. Gärna lite bredare riktigt täckande vitt, och vita prickar längst ut på stjärtarna.
                        Men jag har några nästan helt röda CR nu och dom är bra snygga också, tycker jag.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...