Välkomna äpplesnäckorna hem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Välkomna äpplesnäckorna hem?

    Ska snart få adoptera några äpplesnäckor, och ser fram emot deras ankomst. Se gärna över min checklista om det är något mer att tänka på!
    • Har läst all fakta jag kommit över, och kompletterat med massor av trådläsning i olika forum. (naturligtvis applesnail.net)
    • pH ligger på 7,6 och KH 5 (sakta stigande), samt jag har tillsatt extra kalk i form av snäckkross.
    • Har inga alger, men har förberett en blandad kost i frysen.
    • Köpt AquaSafe för att binda eventuella tungmetaller.
    • Förberett ett inkört karantänskar med samma vatten som dom kommer att gå i senare.
    Är detta allt?

  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Ursprungligen postat av lottiz
    Ska snart få adoptera några äpplesnäckor, och ser fram emot deras ankomst. Se gärna över min checklista om det är något mer att tänka på!
    • Har läst all fakta jag kommit över, och kompletterat med massor av trådläsning i olika forum. (naturligtvis applesnail.net)
    • pH ligger på 7,6 och KH 5 (sakta stigande), samt jag har tillsatt extra kalk i form av snäckkross.
    • Har inga alger, men har förberett en blandad kost i frysen.
    • Köpt AquaSafe för att binda eventuella tungmetaller.
    • Förberett ett inkört karantänskar med samma vatten som dom kommer att gå i senare.
    Är detta allt?
    Tycker du har förberett dig mycket väl!

    Kanske bara kan nämna följande (som du kanske säkert redan fått koll på ;-) )

    Lagom med en temp kring 23-25 grader, där tycker jag att de är optimalt aktiva. Koppa in dem försiktigt ifall de kommer från en annan miljö, mina är känsliga för kraftiga miljöombyten. Du kan även ge dem vanligt flingfoder eller sjunkande maltabletter.

    Lycka till!

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Tack för ditt svar!

      Jag har 26 grader i deras blivande hem, men efter vad jag har läst verkar de inte ha några problem att må bra i detta. Jag kan sänka temperaturen till 25 under någon vecka tills de är inkopplade och inskolade, men sedan vill jag gärna höja igen. Många sidor har skrivit upp till 26, har du någon dålig erfarenhet av den temperaturen?

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Ursprungligen postat av lottiz
        Tack för ditt svar!

        Jag har 26 grader i deras blivande hem, men efter vad jag har läst verkar de inte ha några problem att må bra i detta. Jag kan sänka temperaturen till 25 under någon vecka tills de är inkopplade och inskolade, men sedan vill jag gärna höja igen. Många sidor har skrivit upp till 26, har du någon dålig erfarenhet av den temperaturen?
        De fungerar väl även i 26 grader men högre temperatur ger högre metabolism och de blir därför inte lika gamla som vid ngt lägre temperaturer. De klarar även ned till 18 grader men jag föredrar att inte ngn gång ha under 20 grader. Tycker du kan fortsätta med din planering och ha dem i 26 grader.

        Lycka till med dina nya snäckor!

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Tack för ditt svar!

          mvh Lottiz

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Ursprungligen postat av lottiz
            Tack för ditt svar!

            mvh Lottiz
            :-) Det var så lite så!

            Lycka till!

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            Arbetssätt...