Snäckan flyter!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Snäckan flyter!!

    Har två st stora gula snäckor, kommer ej ihåg namnet.
    Såg iförrgår att den flöt en stund, den kröp den igen.. Tänkte att den kanske bara ville förflytta sig lite smart, men sen idag flöt den igen.. Tog o flyttade den till att annat akvarium som jag har bättre koll på o då började den krypa igen..
    Nån som vet vad den håller på med?
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Helt normalt då den fått in luft under skalet och flyter omkring en liten stund.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Queen_xiter
      • January 2007
      • 264

      #3
      Oki!! Nån som vet nått om vad dom små liven gillar o inte gillar? Kollat runt på här men inte hittan nån info direkt..
      Kolla in min hemsida
      www.dammaquaristen.se

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De gillar inte att ligga i vitlökssmör!
        Mina äter lite av varje, och har egentligen inte gett dem särskild mat förutom skalade räkor på kvällen när det är släckt i karet. Men frågan är om det är de eller malarna som äter upp det mesta av räkan.
        Växer redigt bra gör de iaf!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Queen_xiter
          • January 2007
          • 264

          #5
          Har en känsla av att min ena inte mår så bra för den ligger "på rygg" ibland. De har hänt två gånger sen igår när ja flyttade den. Men den kanske stör sig på att ha massa ancistrus yngel som åker snålskjuts på taket hela tiden oxå iofs
          Kolla in min hemsida
          www.dammaquaristen.se

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag är inte så haj på snäckor och sniglar, men de vill gärna ha kalkhaltigt vatten och inte surt för då byggs inte skalet upp och det blir riktiga frätgropar i det. Sedan dröjer det inte så länge innan den ligger uppåner för alltid.
            Akta bara om den gör det för den kan förpesta vattnet ganska ordentligt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Queen_xiter
              • January 2007
              • 264

              #7
              Mm, jag hade en snäcka för 10 år sen kanske o då sa dom i affären att den blev giftig när den dog, visste inte om detta var sannt men de har alltid suttit kvar i minnet så jag håller noga koll på dom, fick dessa av en kompis nämligen.
              Kolla in min hemsida
              www.dammaquaristen.se

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Ursprungligen postat av Queen_xiter
                Oki!! Nån som vet nått om vad dom små liven gillar o inte gillar? Kollat runt på här men inte hittan nån info direkt..
                Kolla in länken nedan (det finns en Svensk förkortad version)
                Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.
                / dtoppen /

                Kommentar

                • Sabina
                  • January 2003
                  • 481

                  #9
                  Ursprungligen postat av Queen_xiter
                  Mm, jag hade en snäcka för 10 år sen kanske o då sa dom i affären att den blev giftig när den dog, visste inte om detta var sannt men de har alltid suttit kvar i minnet så jag håller noga koll på dom, fick dessa av en kompis nämligen.
                  Man kanske inte kan säga att den är giftig men den förpestar akvariet då bakterierna startar att bryta ned den döda snäckan (dvs när förruttnelsen kommer igång).

                  Hur stora är dina ancistrusyngel? De kan "tugga" på snäckan, när de gör det på skalet så bryr sig snäckan inte så mycket men de kan komma åt själva manteln eller kroppen och då drar snäckan in sig. De kan sedan puttas omkring och därmed hamna på rygg vid närgångna möten med ex ancitrusmalar. Jag brukar dra upp några snäckor bland mina ancistrus och det brukar gå bra så länge det inte finns för många närgångna yngel. Jag har åtminstonde aldrig haft något dödsfall bland mina snäckor när de går med mina ancistrus. Är foderkonkurrensen hård kan det dock bli ett problem.

                  I det vilda flyter snäckorna ibland för att låta strömmen ta dem till nya platser, det går nog inte att översätta detta till livet i akvariet men verkar snäckorna på något sätt inte trivas så kanske du bör se vad du kan ändra på? Kolla gärna in rödtoppens tips vad gäller hemsidan om just äppelsnäckor. Där finns en hel del matnyttigt.

                  MVH

                  Sabina
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                  Kommentar

                  • Queen_xiter
                    • January 2007
                    • 264

                    #10
                    Den ena snäckan dog, ingen aning varför. Mina vattenvärden i det karet var jätte bra. Aningen överbefolkat men jag bytte vatten oftare, har fått upp ett till kar nu så de är lagom mängd fisk i alla karen.. Den andra snäckan är ganska stillsam av sig nu med.
                    Skalet verkar tunnt o man kan se att den har en luftbubbla under skalet.
                    Kolla in min hemsida
                    www.dammaquaristen.se

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #11
                      Ursprungligen postat av Queen_xiter
                      Den ena snäckan dog, ingen aning varför. Mina vattenvärden i det karet var jätte bra. Aningen överbefolkat men jag bytte vatten oftare, har fått upp ett till kar nu så de är lagom mängd fisk i alla karen.. Den andra snäckan är ganska stillsam av sig nu med.
                      Skalet verkar tunnt o man kan se att den har en luftbubbla under skalet.
                      Kan det vara så att du har så pass många ancistrusyngel så att snäckorna aldrig fått vara ifred? Det kan leda till svält och stress som faktiskt gör att snäckan avlider. Har du någon plats för dem där det är mindre stress och konkurrens så misstänker jag att de kommer att visa sig mer och vara mer i rörelse.

                      Lycka till! Jag håller tummarna!

                      MVH

                      Sabina
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • Queen_xiter
                        • January 2007
                        • 264

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sabina
                        Kan det vara så att du har så pass många ancistrusyngel så att snäckorna aldrig fått vara ifred? Det kan leda till svält och stress som faktiskt gör att snäckan avlider. Har du någon plats för dem där det är mindre stress och konkurrens så misstänker jag att de kommer att visa sig mer och vara mer i rörelse.

                        Lycka till! Jag håller tummarna!

                        MVH

                        Sabina

                        Båda två har dött nu.. Men dom var 3 år gamla. Vet inte om de är mycket, lite lr lagom för en snigel.. Annars förstår jag inte varför dom dog. Hade dom i ett lungt akvarium den sista veckan nu. Hade lite problem med överbefolkning innan..
                        Vet inte om jag vågar köpa nya heller om jag inte vet varför dom dör..
                        Kolla in min hemsida
                        www.dammaquaristen.se

                        Kommentar

                        • Sabina
                          • January 2003
                          • 481

                          #13
                          3 år är ganska normal ålder för en äppelsnäcka om den vistas i temperatur om ca 25 grader. Den blir något äldre i lite lägre temperatur och inte lika gammal vid lite högre temperatur. Kanske var de redan på ålderns höst så att de helt enkelt inte klarade av konkurrensen i det överbefolkade akvariumet?

                          Om du just nu har det överbefolkat kanske du kan avvakta tills du har mer plats? Annars tycker jag det verkar som att det är åldern i kombination med konkurrensen som är orsaken.

                          MVH

                          Sabina
                          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                          Kommentar

                          • Queen_xiter
                            • January 2007
                            • 264

                            #14
                            Tack det känns iaf lite bra att veta att jag inte dödat dom..
                            Fick med dom i ett akvarium för en månad sen, men de kanske jag sagt redan..
                            Hade verkligen ingen koll alls på skaldjur innan jag började misstänka att dom mådde dåligt..
                            Tror dom fick dåligt med mat, flyttade dom till 160l "utan yngel" en vecka innan dom dog men alla fiskar där tog de jag försökte ge dom..
                            Deras skal var väldigt tunnt, gick o se igenom det.

                            Vad är den bästa maten för dom?

                            Ska skaffa fler snart, lovat killen ett räk/snäck kar för han är trött på att han inte får bestämma om dom 4 akvarium vi (läs jag) redan har.

                            Finns det nån snigel som är roligare/lättare än nån annan?

                            Har sagt att jag inte vill ha sniglar lr räkor bland mina fiskar men dom har börjat väcka mitt intresse så de blir ett kar bara för dessa
                            Kolla in min hemsida
                            www.dammaquaristen.se

                            Kommentar

                            • Sabina
                              • January 2003
                              • 481

                              #15
                              Själv är jag mycket förtjust i en äppelsnäcka av arten Pomacea bridgesi (syns i min avartar bla). De kommer i många olika färgvarianter men den färg som oftast finns i handeln är gul ( gul/ljus fot, gult skal, inga ränder) eller vild (mörk fot, brunt skal, mörka ränder)alternativt en blandning mellan dessa (oftast striped yellow dvs ljus fot, gult skal med bruna ränder).

                              De vill ha neutralt till svagt basiskt vatten och vattnet skall vara hårt. Om vattnet är mjukt och surt så skadas snäckans skal och det kan bli så pass stora skador att snäckan avlider av det.

                              Lagom temperatur är kring 24 grader (ca 20-26). De äter inte växter och kan svälta ihjäl vid matbrist trots full tillgång till växter. Äter varierad kost ex flingor, maltabletter, även frysta eller lätt ångade (alt snabbt micrade)grönsaker som skalade ärtor och bönor kan uppskattas ( de kan inte äta färska då de saknar tänder för detta). Räkmix är ypperlig kost som innehåller rikligt med kalk.

                              De är precis som fiskar känsliga för vattenförändringar vid flytt så de skall helst "koppas in". Man kan dock transportera dem utan vatten i fuktig påse (mindre risk för skalskador om de inte snurrar runt i påsen med vatten ffa hos yngre snäckor) men be då att få med ursprungsvatten så att du kan "koppa in" dem.

                              Jag tycker de kommer bäst till sin rätt bland lugna fiskar eller själva. Då ser man dem smyga omkring i akvariumet med fullt utsträckta tentakler. Jag håller mina tillsammans med räkor men har även hållit dem bland ancitrusmalar (dock ej överbefolkade) och guppies utan problem.

                              Lycka till!
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                              Kommentar

                              Arbetssätt...