Crystal black = Tiger black????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Crystal black = Tiger black????

    Satt och skulle göra artbeskrivningar för "dessa" och blir inte riktigt klok på om detta är en och samma räka eller om det är två olika.
    Den förstnämnda skulle i så fall vara en variant av Crystal red och den senare av tigerräkan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Jo-o.

    Crystal Red och Black Crystal är beeräkor som man urvals avlat för att få mer färg och teckning än hos vildformen. De tillhör alltså samma art. Crystal Red har också en färgmutation, medan Black crystal enbart är en "förbättrad" viltfärgad.

    Tiger Black skall vara en svart färgvariant på tigerräkan, som är en annan men närstående art. Dock har jag läst att att den svarta färgvarianten kanske inte finns i odling längre. Minns tyvärr inte vart jag läste det sista, så inga referenser kan erbjudas.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Så har jag också förstått det av det mesta som jag har kollat igenom, men så hittade jag en del annat som jag tyckte inte riktigt stämde.
      Bl.a. kan man på fotona nedan (på affischen och på räkan i akvariet) se svart-vit randiga räkor som jag tycker mer ser ut som "Black crystal" men som enligt de japanska odlarna är "tiger black"
      Bifogade filer
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Pito
        • November 2005
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Så har jag också förstått det av det mesta som jag har kollat igenom, men så hittade jag en del annat som jag tyckte inte riktigt stämde.
        Bl.a. kan man på fotona nedan (på affischen och på räkan i akvariet) se svart-vit randiga räkor som jag tycker mer ser ut som "Black crystal" men som enligt de japanska odlarna är "tiger black"
        räkorna på bilden är beeräkor allihopa, jag tror det finns en tysk svart tigerräka och tiger black är bara ett namn på täckningen för beeräkorna.
        Dom tyska svarta tigrarna är nästan helt svarta.

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Ursprungligen postat av Pito
          räkorna på bilden är beeräkor allihopa, jag tror det finns en tysk svart tigerräka och tiger black är bara ett namn på täckningen för beeräkorna.
          Dom tyska svarta tigrarna är nästan helt svarta.
          Ja se, Japanerna .

          Dom kan allt ställa till det ibland, i alla fall i räkvärlden .

          Men så kallar väl tyskarna sin svarta tigerräka, för Black tiger och inte Tiger black, vid närmare eftertanke .

          MVH/Anita

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Så Tiger black är då uppenbarligen två olika "arter" - dels då den tyska som ofta är helsvart eller i alla fall inte är klart vit-svart bandad samt har sitt ursprung i "tiger" och dels då den asitiska som är vit-svart bandad och har sitt ursprung i "bee". Den senare kallas då i Europa i regel för "black crystal".
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Ja-a du Kjell

              Tyskarna kallar även Black Crystal för black bee och Crystal Red för Red Bee, så det är verkligen en soppa.

              Men när det gäller tigrar. Så är det tydligen Black tiger för tyskarnas helsvarta tigerräka och Tiger Black för japanernas ljusa randiga bee räka.

              MVH/Anita

              Kommentar

              Arbetssätt...