äpplesnäcka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    äpplesnäcka.

    Tja!
    Om en Gul äpplesnäcka rymmer från mitt akvarium, och "torkar" (blir helt torr och dör). Blir den brun då?.

    För när jag kom hem förut idag så låg det en snigel på golvet,ochj nu saknas det en gul äpplesnäcka i mitt kar.

    /fredd
    www.frfoto.tk
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    En gul snäcka är gul och en brun är brun. Den ändrar inte färg för att den torkar...den kan däremot få annan lyster?

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      hm ok, verkar lite lurigt. För jag hade 2 stora äpplesnäckor, en gul och en brun. Sen en lite mindre gul äpplesnäcka. Nu har jag bara en liten gul och en stor brun haha
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Kom att tänka på en sak. Om snäckan har haft ett relativt tunt skal så skulle det rent teoretiskt vara som så att den när den torkar blir mörkare och upplevs brunare men det blir ju inte brun som en äkta brun snäcka och den får ju inte ränder om den inte hade det innan. Eller så har du fått en invandrad trädgårdssnäcka och får leta vidare efter den gula...;-)

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          haha det verkar lite illa om det är en från trädgårn, den måste ha hasat sig typ 10-15meter om inte mer :P. Den var ju mer brun än gul, men den var inte lika brun som en brun äpplesnäcka. Så det borde väl vara den,kan kanske ha smygit ut häromdan när jag hade en påse med en mal i karet och locket på sidan.
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Du har inte lite lite alger då? Mina snäckor smiter inte ens ur ett öppet kar men då har de tillgång till mycket mat.

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              De kan även komma på avvägar när de letar efter platser att lägga kokonger på. Men som Lena säger så kan de även ge sig iväg på strapatser för att hitta mer mat eller bättre levnadsförutsättningar.

              MVH

              Sabina
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • Katina
                • January 2006
                • 163

                #8
                Är du säker på att den är död? Min ena äppelsnäcka låg på golvet bakom akvariet i tre dagar. Den såg klart intorkad ut med locket flera mm in i snäckan, men efter att ha legat i vatten i några timmar så kröp den runt igen!!! Och den blev brunare när den var utanför (är nu gul igen)!

                //Katina

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  #9
                  jo lite alger är det, men inte så att hela deras skal är täckta hehe. Nja jag tror den smet när jag had elocket öppet som sagt. Jag är ju inte så jätte insatt i äpplesnäckor så jag antog att den var död och kastade ut den i trädgårn. Men ska testa och lägga i dem i karet igen om de skulle hända. Blev så fundersam bara när den var brun helt plötsligt ;p
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...