Info om Caridina sp. "burma" efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Info om Caridina sp. "burma" efterlyses

    Det finns några bra foton (av Sonja) på denna räka inlagda på Zoopet så jag tänkte göra en artbeskrivning på den men jag hittar ingen info.
    Någon som vet var jag kan hitta bra info?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ingen som vet något?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ingen som vet något?
      Nej tyvärr vet jag inte alls säkert vad det är för något. Jag har gissat lite på Caridina cf. babaulti var. "Malaya" http://www.wirbellose.de/arten.cgi?a...show&artNo=275

      Den är väldigt variabel i färgen, skiftar färg rätt fort.
      Men jag är inte alls säker på att det är den. Stället den kommer från kändes inte så seriös så att den är från Burma är inte alls säkert. Jag har inte fått den att föröka sig i vanligt Mälarvatten (mjukt). Den får rom men släpper den rätt fort. Antingen behöver den bräckvatten eller så är det något annat som inte stämmer. Jag har både honor och hanar.
      Senast redigerad av Sonja; 14 April 2007, 10:51.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        Nej tyvärr vet jag inte alls säkert vad det är för något. Jag har gissat lite på Caridina cf. babaulti var. "Malaya" http://www.wirbellose.de/arten.cgi?a...show&artNo=275

        Den är väldigt variabel i färgen, skiftar färg rätt fort.
        Men jag är inte alls säker på att det är den. Stället den kommer från kändes inte så seriös så att den är från Burma är inte alls säkert. Jag har inte fått den att föröka sig i vanligt Mälarvatten (mjukt). Den får rom men släpper den rätt fort. Antingen behöver den bräckvatten eller så är det något annat som inte stämmer. Jag har både honor och hanar.
        Hej Sonja

        Om det verkligen är "Malaya" du har, vilket jag också tycker de liknar mest av de arter man kan hitta info. om. Teckningen på dina stämmer med Caridina cf. babaulti "Malaya" i alla fall.
        De ska ju också vara variabla i färgen och får väldigt många små romkorn, med tillika små räklingar.

        Om det är en babaulti så är det ju inte heller omöjligt att vattenvärdena påverkar vilken färg de har.

        Om jag vore du skulle jag prova att lägga en del stora kalksten, typ hålsten i deras akvarium. Samt tillsätta lite bikarbonat vid vattenbytena. Så att pH, gH och kH höjs.

        Siegfried Niemeyer som odlar "Malaya" med framgång anger ganska höga värden för dem. pH 6,5-8.5, dGH 30 och kH 10-20.

        Här är en länk till hans hemsida: http://www.garnelenaquarium.eu

        Hoppas du lyckas få avkomma, för jag ställer mej gärna i kö på dem framöver .

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Den där räkan är vansinnigt lik en jag hade förut (som f.ö. var extremt variabel i färgteckning, från mörkblå till grå till klarröd, beroende på humör och omgivning).



          C. babaulti passar också bättre storleksmässigt än C. fernandoi.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Ursprungligen postat av Limia1
            Hej Sonja

            Om det verkligen är "Malaya" du har, vilket jag också tycker de liknar mest av de arter man kan hitta info. om. Teckningen på dina stämmer med Caridina cf. babaulti "Malaya" i alla fall.
            De ska ju också vara variabla i färgen och får väldigt många små romkorn, med tillika små räklingar.

            Om det är en babaulti så är det ju inte heller omöjligt att vattenvärdena påverkar vilken färg de har.

            Om jag vore du skulle jag prova att lägga en del stora kalksten, typ hålsten i deras akvarium. Samt tillsätta lite bikarbonat vid vattenbytena. Så att pH, gH och kH höjs.

            Siegfried Niemeyer som odlar "Malaya" med framgång anger ganska höga värden för dem. pH 6,5-8.5, dGH 30 och kH 10-20.

            Här är en länk till hans hemsida: http://www.garnelenaquarium.eu

            Hoppas du lyckas få avkomma, för jag ställer mej gärna i kö på dem framöver .

            MVH/Anita
            Tack för info. Men det är för sent att labba med dom nu, pga platsbrist hamnade dom i ett större kar med massor av växter och Corydoras. Så nu går det inte att plocka upp dom igen
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            Arbetssätt...