Breviata, Bi, Humle eller...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Breviata, Bi, Humle eller...?

    Kolla in här: http://www.crusta10.de/templates/ind...d=2&showid=145

    Tror ni att det är samma sort fast med färgavvikelser?

    Jag har ingen aning... och känner mig mer och mer osäker
    Always look at the bright side of life
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det där är minst två olika arter. Färg är en sak, men formen på rostrum (panntaggen) varierar inte så där mycket inom en och samma art.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Jo men läste du inte texten under bilderna? Att varianterna var inom samma grupp? Eller missförstod jag det hela?
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jo, och de är säkert sålda som en och samma art - jag tror bara inte på att de är rätt identifierade.
        Å andra sidan korsar de sig antagligen när de hålls tillsammans i akvarium.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Enligt den något utförligare tyska artikeln.

          Så har den vilda populationen av C. breviata lika stor variation när det gäller rostrumet och inom samma gränser, som den odlade svartvita färgvarianten.

          Man bedömmer därför att det rör sig om samma art.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Och hur har de beslutat sig för att "den vilda populationen" är *en* art?

            Jag tror alltså det är som med t.ex. de flesta malawi-ciklider: det som säljs som en art med varianter är i själva verket ett stort antal separata arter. Jag har aldrig sett någon räkart med så stor variation på panntaggen som på de bilderna. Det är helt möjligt att jag har fel, men jag vill nog se bra bevisföring innan jag tror på att alla de där är samma art.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...