Hur många äpplesnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Hur många äpplesnäckor?

    Jag tänkte köpa äpplesnäckor till mitt 100l kar, har fått rekommendationen 10l/snäcka. Låter det rimligt att köpa 10 snäckor, eller ska jag börja med hälften och se om de förökar sig?

  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Jag skulle säga att 20l/snäcka är lagom om man ska ha dem som algätare. Sannolikheten att de förökar sig om man lyckas få båda könen är stor. Jag skulle köpa 3st om inte karet är väldigt algigt och 5st om det är det.

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Tack för svaret!

      Ärligt talat är det inte så mycket för algernas skulle jag köper snäckan, det är för att jag är så fashinerad av dem. Jag ger dem gärna lite brysselkål och annat mumsigt. Tror jag tar 5st, så kan jag kanske få chansen att vara med och se när de förökar sig.

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag tycker 5 stycken låter lagom oavsett syftet (tror även det är lagom om du vill ha chans att få olika kön med hem). Äppelsnäckorna behöver 5 cm mellanrum mellan vattenytan och täckglaset då de lägger sina äggkokonger ovan vattenytan. De äter varierat så ge dem blandad kost alltifrån sjunkande maltabletter, flingfoder, skalade frysta ärtor, fryst zucchini eller liknande. Just Pomacea bridgesi som är vanlig i handeln har inte tänder så att de klarar av att äta växter eller grönsaker om man inte först ångat dem lätt eller fryst dem.

        MVH

        Sabina

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Jag skulle säga att fem centimeters mellanrum itne behövs men mellanrum behövs, när mina sniglar la sina ägg hade jag ca 2cm mellanrum mellan vattenytan och täckglaset.

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Testa dig fram till vilket mellanrum som passar för dina behov och smak.

            Min erfarenhet är att det finns större risk för nedfallna kokonger (troligen av att de bla blir nedknuffade av andra snäckor på jakt efter kokongplatser) och ibland att kokongerna läggs så att de får kontakt med vattenytan vilket dränker de blivande snäckorna.

            Mina snäckor är ca 5 cm höga och det är ju möjligt att det är lättare för mindre snäckor att lägga kokongerna rätt med mindre mellanrum. En stor snäcka kanske förvillas av att känna vatten hela tiden om utrymmet är för snålt tilltaget? Kan ju vara en förklaring.

            Om du väljer ett större mellanrum så kan kan det bli mindre estetiskt att betrakta akvariet eftersom du kommer att få en ljusspalt som syns ovan vattenlinjen från lysrampen, inget av det du väljer kommer att skada snäckorna så det är fritt fram att pröva sig fram tycker jag.

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • lottiz
              • December 2003
              • 429

              #7
              Jag har ca 15cm mellan vattenyta och akvariets överkant.

              Jo, jag har läst mycket information som jag har kommit över.

              Tack för era svar!

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Tänk på att du kan behöva snäckskal i karet för att inte snäckornas skal ska spricka sönder och till slut försvinna...
                / Marcus

                Kommentar

                • lottiz
                  • December 2003
                  • 429

                  #9
                  Ursprungligen postat av PlatyYngel
                  Tänk på att du kan behöva snäckskal i karet för att inte snäckornas skal ska spricka sönder och till slut försvinna...

                  Jadå, tack. Jag har ordnat kalk.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...