Hur tåliga är snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Hur tåliga är snäckor?

    Har funderat på att skaffa äppelsnäckor och ha i ett kar tillsammans med räkor. Räkorna har jag tänkt vänta ett tag till med, eftersom jag har hört att de är ganska känsliga, men jag har börjat fundera på om man kunde skaffa snäckor redan nu. Hur tåliga är de i jämförelse med räkor eller fiskar? Akvariumet har varit igång i 3-4 veckor, nu bor där en mal och ett litet yngel. Malen har bott där sedan starten, så han har liksom kört in akvariumet lite. Det är ett ganska litet kar, 40 liter är det på.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Hej,

    Min erfarenhet är att en del snäckor är känsligare än fiskar och en del kan vara lika känsliga som räkor. Min favoritsnäcka, Pomacea bridgesi som brukar kallas äppelsnäcka är nog lite känsligare än våra vanligaste sällskapsfiskar (guppy, platy och liknande). Den äter också relativt mycket i förhållande till en jämnstor fisk så det blir ganska mycket avfall efter den vilket kanske är att tänka på om du skall ha den i ett litet kar med räkor.

    Jag tycker nog att du kan skaffa 1-2 äppelsnäckor till ditt kar nu om du vill, mata sparsamt i början så att akvariet hinner komma i balans innan du efter några veckor skaffar räkor.

    Kanske kan nämna att jag håller amanoräkor tillsammans med mina snäckor och det fungerar bra.

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    Arbetssätt...