Parande ampullaria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    Parande ampullaria

    Hej!
    Stod och studerade mina blå ampullarier idag i en halvtimme eller så när jag såg något som liknade en parning. Den ena hängde fast på den andres skal och när de "trillade på sidan" såg man att den som satt på skalet hade fört in en lång vit "arm" in under skalet i ett litet hål på den andra. Det hela varade mellan 10-15 minuter och under tiden bar den ena runt på den andra och emellanåt gjorde den som bar runt på den andra konstiga "vridningsrörelser". Måste vara en parning jag sett, även om jag inte vet hur det ser ut när det gäller ampullarier.

    Om det nu var en parning, hur lång tid tar det då i snitt innan honan lägger ägg?

    Tog en bild, allt man ser är dock att den ena hänger fast på den andra då de vände tillbaka sig snabbt igen...

    Tacksam för svar.
    Bifogade filer
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Jodå, du har helt rätt. Det är en parning med befruktning du har sett. Vridningsrörelserna som honan har gjort är ett sätt att ibland försöka skaka av sig hanen. Det går inte att säga när honan lägger ägg efter detta, det beror på i vilken form honan är. Om hon är välgödd och har tillräckligt med energi så kommer hon att lägga ett antal kokonger de närmaste 4 månaderna. Ge gärna extra tillskott av kalk under denna tid då honan behöver extra mycket för att kunna producera kokongerna.

    Ibland kan parningsvilliga hanar gå hårt åt honorna i samma kar och man kan då se att honorna med hjälp av både fot och snäckkant försöker putta bort hanen med kraft. Blir det för mycket uppvaktning så får hanarna gå i ett kar för sig själva så att damerna får lite vila...

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Gälarna
      • March 2006
      • 102

      #3
      Väntar med spännig nu för att se om det kommer att dyka upp ägg snart!

      Extra kalk.. jag har ett helt "bläckfiskskelett" (hoppas ni vet vad jag menar) i karet som jag tryckt fast under en sten så att det inte ska flyta runt. Räcker detta eller ska jag tillsätta något annat också? Isåfall vad?

      Kanske ska nämna att i karet går bara blå ampullarier, 13 stycken. Det är ett kar tänkt för att föda upp ampullarier så där bör vara många honor till hanarna (hoppas jag iaf...). Äggen hade jag sedan tänkt flytta och föda upp i andra mindre kar för att kunna kontrollera antalet någorlunda iaf. Alla tipps om hur man gör detta och får så många som möjligt att överleva är välkomna!

      Kommentar

      • Gälarna
        • March 2006
        • 102

        #4
        Första äggen, vad nu?

        Hej!
        Nu har första äggsamlingen kommit. Har tagit loss den från rutan och lagt dem på en frigolitbit i en plastburk med vatten i. Har även gjort hål i locket. Detta står nu på lysrörsrampen/locket till det ena akvariet.
        Ska man "spreja" äggen med lite vatten då och då så att de hålls lite fuktiga eller kommer den fuktighet som bildas i burken att räcka? Om man ska spreja lite, isf hur ofta?

        MVH
        Gälarna

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Ursprungligen postat av Gälarna
          Nu har första äggsamlingen kommit.
          GRATTIS!

          Ska man "spreja" äggen med lite vatten då och då så att de hålls lite fuktiga eller kommer den fuktighet som bildas i burken att räcka? Om man ska spreja lite, isf hur ofta?
          Nej det skall inte behövas, kolla ngn gång att det blir lite kondens på burkens vägg eller lock, då är det alldeles perfekt! Du behöver inte spraya ngt extra. Då kan du se fram emot nykläckta snäckor om ca 2 veckor!

          Lycka till!

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Ursprungligen postat av Gälarna
            Äggen hade jag sedan tänkt flytta och föda upp i andra mindre kar för att kunna kontrollera antalet någorlunda iaf. Alla tipps om hur man gör detta och får så många som möjligt att överleva är välkomna!
            Det kan vara svårt i början att undvika pH-relaterade skaldefekter på de små snäckorna. Se till att hålla koll på dina värden och vara generös med vattenbyten och kalktillsats. Ju större kar du drar upp småttingarna i, desto lättare att få stabila vattenvärden. De äter kopiösa mängder mat och förorenar därefter också.

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • Gälarna
              • March 2006
              • 102

              #7
              Ursprungligen postat av Sabina
              Det kan vara svårt i början att undvika pH-relaterade skaldefekter på de små snäckorna. Se till att hålla koll på dina värden och vara generös med vattenbyten och kalktillsats. Ju större kar du drar upp småttingarna i, desto lättare att få stabila vattenvärden. De äter kopiösa mängder mat och förorenar därefter också.

              MVH

              Sabina
              Vad ska pH-värdet helst ligga på hos de små snäckorna?

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Ursprungligen postat av Gälarna
                Vad ska pH-värdet helst ligga på hos de små snäckorna?
                Helst kring 7 med hårt vatten. Det yttersta lagret på skalet består av protein och det skadas i lågt pH vilket innebär att kalket under det skyddande proteinlagret löses upp när ph är surt. Då får man "pitting" i skalet, syns som små hål i skalet som blir större med tidens åverkan (dyker ffa upp i skalets spiraltopp). Det är visserligen inte skadligt för snäckan så länge eroderingen inte fortgår för långt (kan leda till döden i såfall), men det är inte snyggt för betraktaren.

                Det jag menar är att det kan vara svårt att hålla en stabil vattenkvalitet, många snäckor innebär ganska mycket utfodring vilket ger en större belastning på vattnet och vattnet blir mjukare och surare. Det är därför bra att vara noga att hålla koll på vattenvärdena och göra rikligt med vattenbyten, ett tips är även att ha kakhaltigt akvariegrus som bottenmaterial. Det hjälper till att stabilisera vattnets ph och hårdhet.

                Följ vattnet i början och testa ph vid start och innan vattenbyten så lär du dig nog ganska snart hur du skall lägga upp vattenbyten och utfodring.

                Lycka till!

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • Gälarna
                  • March 2006
                  • 102

                  #9
                  Det kommer fler kokonger hela tiden nu. Har tagit in två i en burk för att se om det blir något av dem. Vågar inte ta in fler för om det skulle bli ngt från alla dessa så skulle jag ha snäckor överallt.

                  Såhär ser det ut just nu i burken. Den ena kokongen är nu lite mer än 1 vecka gammal och den andra är från igår. Kan man redan i förväg se om det kommer bli något eller det är bara att vänta och se?
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Har du möjlighet att ta lite mer närbilder med bättre ljus så kanske jag kan hjälpa dig via bilderna. Om jag bara tittar på strukturen så tycker jag att båda ser befruktade ut. Räkna med ca 2 veckors kläckningstid i en temp av ca 25 gr. När det är dags för kkläckning så blir kokongen mörkare och de enskilda äggen ser lite mer genomskinliga ut. Om du känner på kokongen så är den mjuk istället för hård, då kan du skölja ut snäckorna i det akvarium som du vill dra upp dem i.

                    Lycka till!

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Gälarna
                      • March 2006
                      • 102

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sabina
                      Har du möjlighet att ta lite mer närbilder med bättre ljus så kanske jag kan hjälpa dig via bilderna. Om jag bara tittar på strukturen så tycker jag att båda ser befruktade ut. Räkna med ca 2 veckors kläckningstid i en temp av ca 25 gr. När det är dags för kkläckning så blir kokongen mörkare och de enskilda äggen ser lite mer genomskinliga ut. Om du känner på kokongen så är den mjuk istället för hård, då kan du skölja ut snäckorna i det akvarium som du vill dra upp dem i.

                      Lycka till!

                      MVH

                      Sabina
                      Jag ska försöka ta lite närbilder på dem och lägga upp. Tror temperaturen ligger någonstans runt 25. Kan snäckorna själva ta sig ut ur kokongen och krypa ner i vattnet om man inte sköljer ut dem?

                      MVH
                      Gälarna

                      Kommentar

                      • Gälarna
                        • March 2006
                        • 102

                        #12
                        Nu har jag tagit lite närbilder. Vet inte om de duger men jag skickar de två bästa. Hoppas att det går att se. Båda bilderna är på den kokongen som är 9 dagar gammal.

                        MVH
                        Gälarna
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Hej,jag lånar tråden lite om det går bra... Medans ni har massa snäckbarn pågång så har jag inga Jag har 4 gula äppelsnäckor,2 i femkronestorlek och 2 mindre i kronstorlek..Idag när jag städade i akvariet så gjorde jag en noggrann inspektion på alla 4a..De har ju sitt andningsrör på ena sidan men på andra sidan har de alla något liknade som är lite orange..Kan det nu vara så att jag har sådan otur att alla 4a är hannar?
                          Igår när jag kollade på de två största så hände föjande...Galliano och Parmesan som de heter närmade sig varann och jag tänkte ja tjoho,här är det parning pågång...men när Parmesan är väldigt nära Galliano så "reser sig" Galliano och puttar mot Parmesan som svarar med att putta omkull Galliano så han drar in sig i skalet och Parmesan glider förnöjt vidare...Var det en liten strid som hände? För att de är hannar?
                          Så undrar jag också hur jag ska förhindra frätningen på skalet på dom...Har tre rätt stora rötter i 190 liter men jag kör med både sepiaskal,kritor och kalksten,finns det nåt mer jag kan göra? Vill ju så gärna ha kvar mina snygga rötter..
                          Tacksam för svar och GRATTIS till er som har små snäckisar pågång!

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gälarna
                            Nu har jag tagit lite närbilder. Vet inte om de duger men jag skickar de två bästa. Hoppas att det går att se. Båda bilderna är på den kokongen som är 9 dagar gammal.

                            MVH
                            Gälarna
                            Hej, det var svårare än väntat när man inte har kokongerna direkt framför sig. Själva utformningen av kokongen tycker jag fortfarande talar för att den är befruktad, om den nu är ca 9 dgr så borde du inom den närmaste veckan lägga märka till att kokongen blir lite mer genomskinlig och att du kan ana dig till prickar inuti kokongen. Eftersom dina föräldrar är blå så torde du ha lättare för att se de små snäckorna. Du kan även försiktigt ta upp och känna på kokongen när det gått ca 14-17 dagar, när den är spröd så närmar det sig kläckningsdags och då blir den inom ett max två dygn mjuk (som blött mjukt toalettpapper ungefär).

                            Snäckorna klarar själv av att krypa ner i vattnet men det brukar ta upp till två-tre dygn för alla att ta sig ut. Därför brukar jag hjälpa dem ut direkt i uppfödningsakvariet. Jag tar helt enkelt försiktigt kokongen i handen och "silar"/sköljer den i akvariet. Snäckorna kommer direkt att leta efter föda när de kommer ut.

                            Lycka till!

                            MVH

                            Sabina
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • Sabina
                              • January 2003
                              • 481

                              #15
                              Ursprungligen postat av saltbiff
                              noggrann inspektion på alla 4a..De har ju sitt andningsrör på ena sidan men på andra sidan har de alla något liknade som är lite orange..Kan det nu vara så att jag har sådan otur att alla 4a är hannar?
                              Det är inte helt enkelt att se skillnad på könen. Hanarna har ett penishölje på höger sida av skalet. Det lättaste för att kunna inspektera är att ta upp snäckan och hålla den upp och ned. När den öppnar sig och sedan sträcker ut foten för att försöka vända sig rätt så skall du kika in i höger sida på skalet. Kolla på den bifogade bilden, den är hämtad från www.applesnail.net.

                              ...Var det en liten strid som hände? För att de är hannar?
                              Det kan lika gärna vara en strid där en hane har velat göra parningsförsök men där honan inte är redo...

                              Är de i 5-krone storlek så borde de vara könsmogna och möjliga att könsbestämma.

                              Så undrar jag också hur jag ska förhindra frätningen på skalet på dom...Har tre rätt stora rötter i 190 liter men jag kör med både sepiaskal,kritor och kalksten,finns det nåt mer jag kan göra? Vill ju så gärna ha kvar mina snygga rötter...
                              Det bästa du kan göra är att se till att du alltid håller pH neutralt (kring 7), håller du värdet där stabilt så kommer inte snäckorna att få skador på skalet. Detta kan du åstadkomma genom att ha ex kalksten, kalkhaltigt bottenmaterial, krita, sepiaskal eller liknande. Nackdelen är att dina trädrötter sänker pH. Eftersom du vill ha kvar rötterna så kanske du kan testa ditt vatten och se vad du har för pH? Är det surt så behöver du kanske tillsätta mer kalkhaltigt material. Om snäckorna får lite erosions skador på skalet så är det mest ett estetiskt fel i betraktarens ögon, snäckan klarar det utan besvär. Se även till att snäcka n får i sig kalk via kosten, räkmix gjord på räkor med skal är ett ypperligt sätt att ge dem extra kalk.

                              MVH

                              Sabina
                              Bifogade filer
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                              Kommentar

                              Arbetssätt...