Hur gamla skall körsbärs yngel vara...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Hur gamla skall körsbärs yngel vara...

    för att de skall gå att upptäcka?

    Har haft några honor som gick med ägg för ca en vecka sen. Äggen är borta och då jag vet att yngeln är mycket små undrar jag när jag kan hoppas på att få se de första (om det nu blev några)?
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Ursprungligen postat av Plejaderna
    för att de skall gå att upptäcka?

    Har haft några honor som gick med ägg för ca en vecka sen. Äggen är borta och då jag vet att yngeln är mycket små undrar jag när jag kan hoppas på att få se de första (om det nu blev några)?
    har du RIKTIGT bra syn och lite vatten så kan du se dom med en gång.....

    du får scanna av botten kopiöst, kolla in i mossor och vrår och liknande...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      #3
      Det blir svårt att scanna botten då halva av den är full med pellia.

      Dock var det roligt att höra att de är så stora att jag kan se de redan nu. Då skall jag klistra fast mig framför rutan och spana. Har redan försökt det men de enda små levande organismer jag hittade var små, små sniglar.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        #4
        En annan sak också, i samma akvariet simmar massor av platy yngel. Kan det hända att all räkynglen blir uppätna av platy?
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Det tror jag inte...

          ... lät som de hade mycket gömställen... men är det stora yngel kan nog några räkbebisar stryka med... tänk på att de verkar kamoflera sig så om de simmar eller sitter på ljus bakgrund så blir de nästan genomskinliga och på mörkare blir de lite svagt rosa...
          De är 1-2 mm långa men om man ser dem från sidan så kan man missa dem för de är smala små rackare...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            #6
            Oj då, om de är 1-2 mm långa har jag inte en chans att se de. Får vänta med det tills de blir lite större

            Det är små yngel de delar hem med och de har många gömställen att gömma sig på. Jag har ca 10 vuxna individer och ser sällan fler än tre-fyra åt gången. Det är bl.a. därför det hade varit roligt med att fylla på lite i karet de simmar i (45 l)

            Tack för era svar MagicFingers och Katharina!
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            Arbetssätt...