Glad överraskning!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • memman
    • September 2006
    • 39

    Glad överraskning!!

    Har haft ett gäng Äppelsnäckor (Pomacea bridgesii) ett tag nu. Vi började med tre och nu är de betydligt fler

    Nu till det roliga.. Alla tre "orginalsniglar" är av den gula varianten med ljus fot, någon annan finns inte att köpa här uppe men till min stora lycka så har det visat sig att Vissa av de små har fått andra färger!
    Har sett förutom vanliga gula - mörka skal med ljus fot, mörka skal med mörk fot, helt vita och vita skal med mörk fot.

    Lite av ett mysterium är det dock eftersom de var hos oss bra länge innan de började lägga ägg och ingen av föräldrarna visar några teckan på mörka anlag men det är väl bara att tacka och ta emot

    Hur stora måste snäckorna vara innan de kan börja föröka sig? Det skulle vara roligt att få fler utav dessa mörka äppelsnäckor, de är helt underbara!

    MVH /// Emma
    -= 720 Västafrika =-
    -= 200 Asien =-
    -= 103 Viktoria =-
    -= 48 Sydamerika =-

    Elakast vinner...
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Grattis, det innebär att dina snäckor kommer från en odling där man fått fram snäckor som är heterozygota vilket ger betydligt fler kombinationer vid avel jämfört med de homoozygota!

    Däremot är jag lite fundersam, du säger att du har mörka skal och fötter bland dina snäckor? En blandning med heterozygota gula snäckor kan genetiskt endast ge gula och vita! Homozygota ger bara gula och inget annat.

    Hur stora var dina snäckor när du köpte dem? En hona behöver bara bli befruktad en gång för att sedan lägga befruktade äggkokonger och denne befruktning kan ju ha skett hos grossist eller liknande...

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      p.s för att få fler kokonger skall snäckan vara ca som en femkrona, de kan para sig innan men honor som lägger kokonger är som en femkrona i skalet ungefär. d.s

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • memman
        • September 2006
        • 39

        #4
        Det är just därför det är så märkligt, många har faktiskt mörkt skal och mörk fot skiffergrå med gula prickar, vissa är spräckliga - låter som värsta mutationen, jag har aldrig sett något liknande!

        Det skulle ju kunna vara så att åtminstone en utav snäckorna var befruktade redan då jag köpte dem, vet inte riktigt hur länge de sparar på sig att lägga ägg..?
        De två första vi tog hem var mindre än en femkrona i skalet men växte fort när de väl började. De hade varit på affären (ensam snäcka i var sitt akvarium) ett bra tag och vi hade dem i nästan en månad utan att de lade några ägg.. Då vi skaffade en tredje lite större verkade det vara en hane för han parade sig med de båda första inom en vecka. Runt en vecka efter det kom de första äggen. De första äggklasarna höll jag gott öga på och de innehöll bara gula och nu helt plötsligt kryper det upp nästan ärtstora småsniglar i en massa andra spännande färger!

        Än är undrens tid inte förbi =)
        -= 720 Västafrika =-
        -= 200 Asien =-
        -= 103 Viktoria =-
        -= 48 Sydamerika =-

        Elakast vinner...

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Intressant. Jag är aktiv på ett annat forum (applesnail.net) där vi har diskuterat just genetiken kring nedärvning av färger hos ffa Pomacea bridgesi. Det är enligt biologiexperten Donya på forumet klarlagt att homozygota gula endast kan få gula och heterozygot gula kan få gul eller vit avkomma. Likväl som ickerandiga snäckor inte kan få ränder.

          Jag tror att detta innebär att någon av dina honor har vänsterprasslat tidigare ;-). De behöver egentligen bara para sig en gång i livet och kan sedan lägga kokonger hela sin livstid som är befruktade. Sedan är det en mängd faktorer som gör att de lägger ägg. Jag isolerar ibland särskilda färger och plockar då ut honorna så tidigt som möjligt. Dessa är då garanterat obefruktade men när förhållandena är gynnsamma för förökning så lägger de ändå äggkokonger, fast de är då obefruktade och kläcks aldrig...

          Lycka till med snäckorna!

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • memman
            • September 2006
            • 39

            #6
            Häftiga djur, de upphör aldrig att förvåna en!
            Det skall bli spännande och se vad det blir av dem.

            Tack för hjälpen!

            MVH /// Emma
            -= 720 Västafrika =-
            -= 200 Asien =-
            -= 103 Viktoria =-
            -= 48 Sydamerika =-

            Elakast vinner...

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              Mina favoriter har faktiskt blivit jade med siamesteckning (min egen benämning ;-). Innebär att snäckan har gult skal, ansiktet mörkt men blir ljusgrått mot tentakler och fot, dessutom röda pigmentprickar på kroppen. Underbart majestätiska!

              Välkommen till snäckträsket ;-)
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Detta snäckträsk det är fasinerade att att ha fångats i det....
                Jag har inte satt mig in i hur det blir med olika färger och så men likväl har jag massor av sorter just nu och jag har kokonger i hela karet... och tre kokonger i en burk för dessa har trillat av...

                Men jag ser inte om det är ngt i dem det har gått snart 2 veckor sedan de la den första så det borde väl trilla ut ngt.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Sabina
                  • January 2003
                  • 481

                  #9
                  Vänta bara ;-)

                  Vid en temperatur på ca 25 grader så skall kokongerna kläckas efter ca 2 veckor så du får nog ge det ett litet tag till.

                  Sen, hrm *host*, vill jag bara fint skicka en liten varning. Det blir ca 200 snäckor på en normalstor kokong och det blir många snäckor att dra upp. Jag låter inte alla kläckas utan kläcker bara ibland, resten av kokongerna tar jag bort med en gång. Ett annat tips är att skära en bit av kokongen och kläcka mindre delar av flera kokonger...bara som ett tips...

                  Peter, du lär kanske behöva mer kalciumkarbonat om du skall dra upp alla snäckisarna ;-)...

                  MVH

                  Sabina
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sabina
                    Vänta bara ;-)

                    Vid en temperatur på ca 25 grader så skall kokongerna kläckas efter ca 2 veckor så du får nog ge det ett litet tag till.

                    Sen, hrm *host*, vill jag bara fint skicka en liten varning. Det blir ca 200 snäckor på en normalstor kokong och det blir många snäckor att dra upp. Jag låter inte alla kläckas utan kläcker bara ibland, resten av kokongerna tar jag bort med en gång. Ett annat tips är att skära en bit av kokongen och kläcka mindre delar av flera kokonger...bara som ett tips...

                    Peter, du lär kanske behöva mer kalciumkarbonat om du skall dra upp alla snäckisarna ;-)...

                    MVH

                    Sabina
                    Tja förmodligen men det ordnar sig nog jag ser vad som kommer ur dem com det kommer ngt jag har gjort en beställning på CaCO3 så vi får väl se hur mycket som går åt =O)..
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #11
                      Ja just det, det är (bland annat) det man blir beroende av ;-)...att se vilka kombinationer man får fram...

                      MVH

                      Sabina ....totally addicted...;-)
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sabina
                        Sabina ....totally addicted...;-)

                        Me tooooo!
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...