Ampullaria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    Ampullaria

    Hej!
    Har precis införskaffat 5 stycken blå ampullaria. Någon som har erfarenhet av att odla dessa. Är det lätt? Korsar de sig med de gula? Är det en vanlig eller framavlad varriant? (Oj, blev många frågor...)

    Läste också att om de inte har tillräckligt med kalsium så blir skalen lite fula. Fungerar det med ett "bläckfiskskelett", sånna man har till bla sköldpaddor och fåglar om ni vet vad jag menar för något .

    Skulle vara tacksam för svar!
    MVH
    Gälarna
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    #2
    Kom på en fråga till...

    Är namnet Ampullaria sp. Blue ett korekt namn på arten? (det var det namn de såldes under...)

    Kommentar

    • memman
      • September 2006
      • 39

      #3
      Vad avundsjuk jag blir att du fått tag i blå äppelsnäckor, här uppe finns bara gula =(

      Namnet är troligen Pomacea bridgesii, det är den vanligaste i handeln men kallas ofta fortfarande felaktigt för Ampullaria. De blå och de gula snäckorna är varianter av samma art. Vildformen har brunrandiga skal. Så, de borde ju kunna korsa sig med varandra, vet dock inte hur avkomman blir.
      Har man tur och får tag i både hanar och honor (de är inte tvekönade) och förutsättningarna är de rätta kan de föröka sig lavinartat, det är viktigt att plocka bort äggklasarna och slänga dem när man inte vill ha mer smått. Det är ganska lätt då de lägger äggen ovanför vattenytan.

      Det stämmer att snäckorna kan bli rätt fula om det inte finns tillräckligt mycket bindämnen för deras skal i vattnet, de vittrar som sönder. Själv har jag inte behövt sätta i sepiaskal då jag har haft krossat snäckskal blandat i gruset men sepia borde ju fungera ganska bra, inte så vackert kanske men det är ju en smaksak...

      Du kan ju alltid läsa mer på denna sida:
      Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.


      Lycka till!

      MvH // Emma
      -= 720 Västafrika =-
      -= 200 Asien =-
      -= 103 Viktoria =-
      -= 48 Sydamerika =-

      Elakast vinner...

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Om du inte vill ha helt sepiaskal i din tank (kan flyta, vilket inte är så estetiskt) så kan du faktiskt istället skrapa ner sepiaskal vid varje vattenbyte, det är lätt gjort. Eller så lägger du ner lite krossad kalksten i gruset.

        Precis som memman skrivit så har du Pomacea bridgesi. Om de blå och gula korsar sig så kan du få följande färger: blå, gul, elfenbet (vit kropp och vitt skal) samt jade (mörk fot samt gult skal). Du får inga randiga snäckor eftersom både gula och blåa saknar dessa anlag.

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Gälarna
          • March 2006
          • 102

          #5
          Tack så mycket för alla svar! =)
          Jag har tryckt ner ett sepiaskal mellan två stenar så att det inte flyter runt. Kanske inte så jättesnyggt men det känns bra att veta att de har vad de behöver iaf. Så finns det ingen riska att man glömmer tillsätta.

          Än en gång tack för svaren!

          Kommentar

          • Gälarna
            • March 2006
            • 102

            #6
            Kom på några frågor till angående att få dem att föröka sig:
            + Hur ser en parning ut?
            + Hur länge varar parningen?
            + Hur lång tid efter parningen brukar de lägga ägg?

            Kommentar

            Arbetssätt...