Funderar på räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Funderar på räkor

    å nej en ny räktråd säger ni nog nu men det är ett forum och då får man stå ut med det för jag hittar inte den info jag söker. Jag kan absolut ingeting om räkor.


    Jag är sugen på räkor, alltså att ha i akvariet.

    Vi har ett 240 liters akvarium där vi idag har 5 platysar, 3 kuhlisar och en mal som kommer att bli ca 10 cm fullvuxen (kan tyvärr inte namnet men den är svartrutig med gulvit färg som avskiljer det svarta. Hittar heller ingen bra bild på den här). Det var meningen att vi skulle ha neontetror och 2 scalarer oxå men så fick vi 25 yngel så nu får vi se hur vi ska göra. Vi startade akvariet den 27 feb och har haft konstant pH och nitrit-värden. Växterna frodas som bara den och fiskarna verkar trivas.

    Nu då till räkorna.
    Jag är sugen på något som är på botten så att det blir djur både uppe i miten och på botten. Vi har även några sniglar som har hus på sig men de syns ju inte så väl. Var kommer dessa sniglar ifrån? en dag var de bara där? Ska man ha dem kvar?

    Med tanke på vad vi har för fiskar nu och vad vi kanske kommer att ha om ett tag, går det då att ha räkor? De jag funderar på armanoräkor eller vad de heter. Det lär väl bli de som finns i butiken men i alla fall en fredlig sak.

    Äter de yngel? Hur fungerar det med sniglar, malen och räkor? Är det något annat man ska tänka på i akvariet när man har räkor?

    Eller finns det något annat skojsigt att ha som är på botten?

    Räknar med räkorna i cm per liter vatten som med fiskarna? Alltså om vi köper räkor så måste vi plocka bort några fiskar ur det tänkta beståndet?

    Vi har rötter, vanliga växter, flytväxter stenar och sånt typ oxå.
    Senast redigerad av cillan; 20 March 2007, 22:24.
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    #2
    Eftersom akvariet är relativt nystartat och du redan har en del fisk i så skulle jag vänta med att tillsätta något nytt. Men jag tror att amanoräkor skulle fungera fint med platy, kuhli, malen, snäckorna och neontetronar, men jag är inte säker på hur det är med scalarerna. Om du däremot skulle skaffa körsbärsräkor eller någon annan dvärgräka så kommer de flesta räkynglen gå åt som mat till fiskarna. Eftersom amanoräkorna inte får några yngel i sötvatten så är det inget problem för dem.

    Du kan räkna med 1 amanoräka per 5 liter vatten och 1 dvärgräka per liter vatten. De flesta räkor är fredliga och rör varken fiskarna eller deras yngel, men akta dig för att köpa räkor med stora klor.

    Snäckorna kan ha kommit till akvariet som ägg som följer med växter från butiken. De är inte farliga men de kan vara ganska tråkiga och störande när de blir för många.
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

    Kommentar

    Arbetssätt...