dvärgkräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kräftan
    • March 2007
    • 5

    dvärgkräfta

    Jag köpte en dvärgkräfta idag till mitt 54 liters akvarium. Problemet är att den redan har bitit flera fiskar så det lossnat bitar från fenorna. Ni som har dessa varelser, har ni samma problem? Har ni tips?
  • swen frank
    • January 2007
    • 59

    #2
    ...............

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Kräftor är rätt glupska små varelser, som gärna äter allt de kan få tag på.

      Med lite tur så lär sig dina fiskar att akta sig för kräftan. Svårast får de när de lägger sig att sova på bottnen, för kräftan är gärna aktiv på natten.

      Möjligen var ditt nyförvärv väldigt utsvulten och lugnar ner sig lite när du börjar mata den ordentligt. Tror inte alla butiker är lika duktiga på att mata sina skaldjur.

      Lycka till.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av kräftan
        Jag köpte en dvärgkräfta idag till mitt 54 liters akvarium. Problemet är att den redan har bitit flera fiskar så det lossnat bitar från fenorna. Ni som har dessa varelser, har ni samma problem? Har ni tips?
        I vilken butik köpte du kräftan?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          I vilken butik köpte du kräftan?
          Jag tycker inte att man skall peka ut vissa affärer om de nu av okunskap bryter mot lagen. Informera istället affären ifråga att de bryter mot lagen och riskerar dryga böter - detsamma gäller för övrigt även för privatpersoner som innehar kräftor.

          Allmän info om kräftor finns på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?opti...410&Itemid=210
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Var ska butikerna göra av kräftorna? Avlivas de eller? Om man själv har hemma, är det samma då? Man kan ju inte gärna sälja djur som är olagliga...
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Inka
              Var ska butikerna göra av kräftorna? Avlivas de eller? Om man själv har hemma, är det samma då? Man kan ju inte gärna sälja djur som är olagliga...
              De där kräftorna är pestbomber. En enda kan ta död på flera miljoner naturliga kräftor...därför ska de avlivas. Dessutom bör de brännas, plus att allt de varit i kontakt med ska tvättas av med T-sprit.

              Jag kan inte förstå folk som säger de tycker om djur, men sedan riskerar livet på flera miljoner andra kräftor, bara för att man vill ha en enda hemma.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Eftersom de säljs ute i butiker så har nog de flesta inte en tanke på att de är olagliga att ha. Däremot kan man ju tycka att de som säljer dem borde ha koll på vad de tar in.
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                Arbetssätt...