ampullarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swen frank
    • January 2007
    • 59

    ampullarier

    Jag har två ampullarier Som har parat sig Och nu när jag lyfte på locket till akvariumet hittade jag en stor puppa med minst 150-200 rom Honan hade lagt dem på locket bredvid lampan romen var stenhårda och jag vet ej hur de ska se ut låssade på puppan med rom och la den i en avklippt plastmugg i akvariet så där flyter den omkring Tror ni att det vart för varmt vid lampan och att romen torkade
    Jag vet ej vad som hänt här hemma Helt plötsligt har körsbärsräkor /WP/ RC och posthornsnäckorna fått rom kan våren vara på väg
    Swen
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ursprungligen postat av swen frank
    Jag har två ampullarier Som har parat sig Och nu när jag lyfte på locket till akvariumet hittade jag en stor puppa med minst 150-200 rom Honan hade lagt dem på locket bredvid lampan romen var stenhårda
    Precis normalt. Ingen annan åtgärd nödvändig förutom att vänta tills de kläcks egentligen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      det går alltså att flytta på rommen om den läggs olämpligt?? eller förstör man den? hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Ursprungligen postat av polysperma
        det går alltså att flytta på rommen om den läggs olämpligt?? eller förstör man den? hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
        Absolut! Jag flyttar alltid mina, delvis för kontollerad kläckning i annat kar och delvis som populationskontroll. Antingen fuktar du kokongen lite lätt och väntar några minuter, sedan tar du försiktigt tag om kokongen med händerna och känner efter med lagom kraft tills du får bort den eller så tar du ett rakblad alternativt spackelspade och Skär/skrapar loss den. Jag kläcker mina i flytande på frigolitbitar i plastburkar med ventilerade lock ovanpå lysrörsrampen.

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • swen frank
          • January 2007
          • 59

          #5
          Igår så kläcktes romen i den första kokongen ca 100-150 små snäckor jag hade ju dem i en plastmugg flyttandes i ett akvarium Så jag flyttade över alla små snäckor i ett annat akvarium med guppyyngel och BC räkor
          Där jag inte tagit bort alger sen jag fick kokongen Så nu klätrare de små knappnålshuvudstora snäckorna omkring på glasväggarna och äter alger
          Men det kommer ju inte att räcka så länga hur matar jag dem på bästa sätt sen Det kommer ju en kokong till med ca 50 snäckor till om några dagar
          så vad är det bästa att mata dem med
          Swen

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            Ursprungligen postat av swen frank
            Igår så kläcktes romen i den första kokongen ca 100-150 små snäckor jag hade ju dem i en plastmugg flyttandes i ett akvarium Så jag flyttade över alla små snäckor i ett annat akvarium med guppyyngel och BC räkor
            Där jag inte tagit bort alger sen jag fick kokongen Så nu klätrare de små knappnålshuvudstora snäckorna omkring på glasväggarna och äter alger
            Men det kommer ju inte att räcka så länga hur matar jag dem på bästa sätt sen Det kommer ju en kokong till med ca 50 snäckor till om några dagar
            så vad är det bästa att mata dem med
            Swen
            squash, zuccini, gurka.. alla grönsaker om dom é kokta,,,
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              Även fiskmat i form av sjunktabletter för malar med mycket grönfoder eller vanligt allfoder till fiskar i flingform går bra. Även fryst foder som tex räkmix är utmärkt.

              MVH

              Sabina
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              Arbetssätt...