cherry och äppelsnäcka. dumma frågor men iaf=)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    cherry och äppelsnäcka. dumma frågor men iaf=)

    har 4 cherrys....... var av 2 är röda och 2 är brungrå??? (dom var så i butik redan och har vart hela tiden) dom är ca 1,5cm nu......
    kan cherrys va brungrå?
    dom bruna verkar oxå vara mer benägna att simma runt å ha sej, sitta på röterna till flytväxterna osv medans dom röda vankar runt på botten å har sej.

    äppelsnäckan: vill dom ha strömt vatten?
    var å greja i karet så utblåset i karet har kommit lite högre upp vilket gjorde en ström punkt mot glaset uppe vid ytan.
    nu verkar min snäcka bara vilja va där plus att den går upp över vatten ytan helt då och då för att sen sätta sej i strömvirveln......

    amano och mountain: kan jag ha dom i karet med cherry räkorna? amanon har tydligen gått å blivit singel och butiken hade inga fler.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    ...har läst att äpplesnäckor inte vill ha det för strömt
    Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Kan möjligen vara hanar dina brungrå, de simmar gärna mer än vad honorna gör.

      Annars är det inte omöjligt att de är viltfärgade körsbär, alltså normalfärgade N. heteropoda.

      Alla odlare har inte helt renavlade stammar, så man hittar ibland både viltfärgade och röda i butikerna.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        aha

        fast ang min bimbo snäcka...... hela karet är ju i lä förutom hörnet uppe vid vattenytan så han hon den det har liksom själv valt att sita på dom 10cm som stormar......så om dom vill ha lä så vet i katten vad min bimbo håller på med
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Ursprungligen postat av polysperma
          aha

          fast ang min bimbo snäcka...... hela karet är ju i lä förutom hörnet uppe vid vattenytan så han hon den det har liksom själv valt att sita på dom 10cm som stormar......så om dom vill ha lä så vet i katten vad min bimbo håller på med
          Detta är ett känt och lite roligt beteende för alla som har dem i sitt kar. De som har bubbelridåer ser att snäckorna ibland klättrar upp på glaset intill bubbelridån, sedan tar de ett steg ut i vattnet och får då många luftbubblor under sin fot varpå de släpper glaset och med hjälp av luftbubblorna under foten dalar ned mot botten igen. Detta kan vissa individer göra om och om och om och om igen...

          Honor kan ha en större benägenhet att klättra upp över vattenytan även om de är ensamma, detta härleds till att de (även om de inte har befruktade ägg) letar efter lämpliga äggplatser).

          Om man ger den flingor så är det inte helt ovanligt att de "lär" sig komma upp till ytan och samla in flingor med hjälp av foten och därefter äta upp det från "famnen".

          Äppelsnäckan kommer från lugna vatten och bör inte ha det för strömt i akvariet, men snäckan kan ändå ha beteendet som du beskriver ovan. Så länge inte hela karet är strömt så tror jag att du har en bra miljö för snäckan.

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          Arbetssätt...