Pachymelania byroni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    Pachymelania byroni

    Är det någon på forumet som lyckats med att få ungar av denna afrikanska tornsnäcka ?.

    Har nu haft 4 st Pachymelania byronensis i ett par månader, de ser ut att trivas mycket gott så här långt.

    Har sökt och hittat en del info. om dem på nätet. Men väldigt lite om deras ev. förökning i fångenskap. Pachymelania fusca en närstående art, från samma biotop, har tydligen producerat lite avkomma i akvarium.

    P. byronensis och närbesläktade arter, föder planktoniska larver. Något som jag inte har någon erfarenhet av, sedan tidigare. Pachymelania byroni är den mest sötvattensanpassade av arterna medan P. fusca som lever längre ut i samma lagun och även i utloppet ska tåla en högre salthalt.

    Då man lyckat få avkomma av fusca i sötvattensakvarium, så tycker jag att det borde fungera även med byroni, som är den mer sötvattensanpassade arten.

    Mina snäckor ser ut att vara väldigt kärvänliga mot varandra just nu. Den naturliga fortplantningssäsongen ska tydligen infalla i april. Så jag misstänker att där är larver på gång.

    MVH/Anita
Arbetssätt...