Avel på rosa och blå posthornssnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Avel på rosa och blå posthornssnäckor

    Finns det någon som känner till färgerna på posthornssnäckor? Jag undrar hur de olika färgerna hänger ihop, vilka som är ressesiva och vilka som är dominanta. T ex en rosa posthorn saknar ju i alla fall svart. Men saknas någon mer färg? Hur är det med de blåa och de röda? Sen finns ju de bruna med leopardfläckar.
    Hur ska de korsas för att förstärka/behålla färgerna? Om jag vill ha fler rosa, har två st, korsar jag dom med varandra eller med blå? Hur får jag fram röda?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Sonja; 17 March 2007, 12:55.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Ursprungligen postat av Sonja
    Finns det någon som känner till färgerna på posthornssnäckor? Jag undrar hur de olika färgerna hänger ihop, vilka som är ressesiva och vilka som är dominanta. T ex en rosa posthorn saknar ju i alla fall svart. Men saknas någon mer färg? Hur är det med de blåa och de röda? Sen finns ju de bruna med leopardfläckar.
    Hur ska de korsas för att förstärka/behålla färgerna? Om jag vill ha fler rosa, har två st, korsar jag dom med varandra eller med blå? Hur får jag fram röda?
    Hej Sonja

    Jag är inte helt säker på nedanstående och har inte hunnit prova själv ännu.

    Men jag tror att det kan vara så att kombinationen röd och blå posthorn, ger rosa.

    Mina blå posthorn har mörk kropp och de röda ljus, orangeröd kropp. Kroppen lyser till viss del igenom skalet och påverkar vilken färg skalet ser ut att ha.

    Blå posthorn har ju egentligen ett nästan vitt skal och det är den mörka kroppsfärgen som lyser igenom och gör det blått.

    Har du då en rödorange kropp till ett vitt skal, så borde nog skalet se mer rosa ut.

    Där finns ju varierande grader av ljusa kroppsfärger hos posthornen. Så där finns nog flera nyanser man kan få fram.

    Spännande detta !. Själv har jag inte hunnit färgsortera andra än mina blå posthorn ännu. Så de är endast de blåa som bara kan para sig med andra blå.

    Har fått mängder med posthornsbebisar i alla mina akvarier, så där blir ett stort sorteringsarbete framöver.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      oftast i djurvärlden inkl människor så är pigment oftast dominant mörkare alltså.

      Röda har väll avsaknad av pigment så en korsning kan ge mörkare avkomma.

      Detta är inte alltid fallet men borde fungera lika dant på sniglar
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Håller med mayday.

        Mörk kroppsfärg borde vara dominant över ljusare former.

        Normalfärgat skal borde vara dominant över vitt skal.

        Men alla mutationer är ju inte automatiskt ressesiva, så helt säker är jag inte.

        MVH/Anita
        Senast redigerad av Limia1; 17 March 2007, 13:38.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det är lite skumt med mina rosa. Dom dök upp spontant i ett kar med blåa. Några röda har jag inte. Men möjligen röda anlag hos bruna som kan ha hunnit para sig med en blå. Däremot har jag sett väldigt, väldigt ljust bruna i samma kar.
          I att annat kar har det dykt upp såna som är mer vita. Men jag är inte riktigt säker på hur dom funkar, skalet ser väldigt vitkalkigt ut liksom. Det ser inte så bra ut på något sätt. Kroppen på dom är mörk.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            #6
            Kan det inte vara så att några av dina blå, bär på anlaget för röd kropp. Om det röda anlaget är ressesivt och inte så vanligt hos dina blå. Så kan det kanske förklara varför där bara blivit 2 rosa, så här långt.

            Vitkalkiga skal kan de få om skalen ytskicktet på skalet inte är intakt. Om de har svårt att hitta kalkkällor att använda för sitt skalbygge, gnager de ofta på varandras skal. Väldigt mjukt vatten med lägre pH kan också ge frätskador på skalen, som då blir vitare. Men allt det där har väl du koll på, skulle jag tippa.

            Kan ju också vara en genetisk defekt, som ger svagare skal. Är ju inte helt osannorlikt att där kan ske mindre önskvärda mutationer också.

            Själv har jag väldigt många små postisar just nu, som ser mycket ljusare ut i kroppen med helt genomskinliga skal. Om man jämför dem med de som ser normalfärgade ut. Eftersom de har ljust orange kropp, så kanske det är så enkelt som att de är pytte små röda posthorn. Jag har inte haft de röda så länge, så jag vet inte hur de ska se ut som små.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Kul. Vi kan ju skriva ner lite erfarenheter och antaganden i den här tråden.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Kul. Vi kan ju skriva ner lite erfarenheter och antaganden i den här tråden.
                Ja, visst är det roligt med färgavel .

                Har pysslat mycket med färgavel på dvs små däggdjur tidigare. Planerat avelsarbete och räknat ut sannorlikheten för olika anlagskombinationer.

                Så jag är glad att akvarieintresset också går att kombinera med lite färgavel, ger ytterligare en dimension åt vår fantastiska hobby .

                MVH/Anita

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Jo jag höll på med råttor tidigare, men blev tyvärr allergisk. Då läste jag en hel del om genetiken när det gällde råttavel.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #10
                    Vid delvattenbytena idag, passade jag på att släppa ner några tveklöst ljusorange posthorn med nästan genomskinligt skal i mitt nystartade (3 veckor) 125 liters.

                    De är ganska små just nu, så det återstår att se om de blir röda eller rosa. Meningen är i alla fall att där bara ska vara posthorn med den färgen.

                    Ska bli kul att se hur de utvecklar sig.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Spännande. Jag har flyttat mina två stora rosa till eget kar. Såg ett romkluser nyligen så det ska bli spännande att se vad som kommer fram där.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sabina
                        • January 2003
                        • 481

                        #12
                        De har (något förenklat) två aleller för skalfärg, prickar och fotfärg. Den mörka färgen är dominant över ljusa.

                        De blå saknar skalpigment (=vitt skal) varpå den mörka kroppen lyser igenom och ger ett blått skal.

                        De framavlade blåa och röda/rosa är heterozygota och ger vid parning en blandning av kombinationer, dvs du kan även få ljus fot men i mycket liten utsträckning jämfört med mörk fot. Skulle du blanda in en säker vild (brun) så kommer avkomman att bli brun, men avkomman kommer att ha flera stycken som är heterozygota och deras avkomma kan därför få andra kombinationer där även anlag för vild ibland slår igenom.

                        Kolla även in genetik-diskussionsforumet på www.applesnail.net och sök efter ljust detta så tror jag att ni kanske kan hitta ännu mer info.

                        MVh

                        Sabina
                        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                        Kommentar

                        • Limia1
                          • December 2006
                          • 325

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sabina
                          De har (något förenklat) två aleller för skalfärg, prickar och fotfärg. Den mörka färgen är dominant över ljusa.

                          De blå saknar skalpigment (=vitt skal) varpå den mörka kroppen lyser igenom och ger ett blått skal.

                          De framavlade blåa och röda/rosa är heterozygota och ger vid parning en blandning av kombinationer, dvs du kan även få ljus fot men i mycket liten utsträckning jämfört med mörk fot. Skulle du blanda in en säker vild (brun) så kommer avkomman att bli brun, men avkomman kommer att ha flera stycken som är heterozygota och deras avkomma kan därför få andra kombinationer där även anlag för vild ibland slår igenom.

                          Kolla även in genetik-diskussionsforumet på www.applesnail.net och sök efter ljust detta så tror jag att ni kanske kan hitta ännu mer info.

                          MVh

                          Sabina
                          Toppen Sabina, har missat att kika där.

                          Det stämmer i alla fall med det vi har gissat oss till .

                          Är dock lite osäker på detta med fläckiga skal. Många av mina är fläckiga innan de blir helt fullvuxna med tjockare skal, så jag har antagit att det bara är kroppen som lyser igenom skalet och den är ju oftast fläckig i sig själv.

                          Alltså tunt skal fläckig snäcka, tjockt skal enfärgad snäcka. Men det vore kul med fläckiga vuxna, måste jag erkänna, så jag ska plugga lite på det forumet.

                          MVH/Anita

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #14
                            Färgen på skalet kommer delvis av det skyddande proteinlagret som hos den vilda varianten är brunt. Det finns även anlag för fläckar i detta proteinlager och det är då snäckan behåller sitt utseende som vuxen, annars är det mycket riktigt så att det är kroppen som lyser igenom.

                            Hos Pomacea Canaliculata tex så är snäckbarnen prickiga/fläckiga i skalet men blir sedan randiga när de växer till sig.

                            MVH

                            Sabina
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            Arbetssätt...