Vad är fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Vad är fel

    Tja
    en av mina äpplesnäckor bara flyter runt och slår i kanterna hela tiden, varför gör den så?

    Hur ser jag om den lever eller inte?
    www.frfoto.tk
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    #2
    Har du tittat på: http://www.applesnail.net/

    Men stöd i deras råd kan man säga att även om en äppelsnigel flyter runt i dagar så behöver det inte betyda att den är sjuk eller död. Det är inte ovanligt för äppelsniglar att flyta när de har mycket luft i lungan. Det är inte heller ovanligt att den är inaktiv i dagar eller veckor, särskilt äldre sniglar kan vara väldigt inaktiva. Vilken temperatur har du? De klarar lägre temperatur men är mer aktiva om det är lite varmare. Men, om snigeln börjar lukta illa så kan snigeln verkligen vara död och bör då tas bort omedelbart.
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      hm ok.
      Det luktar lite jord aktigt i karet och just den äpplesnäckan är inte särskilt gammal, den är väl som en enkrona och köptes för 2 veckor sen.
      Tempen i karet är på 25, så det borde la vara lagom?
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Piccola
        • September 2006
        • 175

        #4
        Tempen är helt ok.

        Har du nyligen gjort ett vattenbyte? Jag tycker nog att mina snäckor verkar lite mer avvaktande just efter ett vattenbyte, som en sorts omställningsperiod.

        Kan lukten bero på något annat än just äppelsnäckan? Växter? Prova att göra ett delvattenbyte och avvakta lite.

        Har du hittat någon grönsak som snäckan verkade uppskatta? Testa att lägg i något och se om det får liv i luckan så att säga. Mina älskar gurka, rusar fram direkt...

        Av storleken så bör din vara kanske 2-3 månader - de växer ganska fort, men det är ju lite svårt att säga. Kan bli mellan 1-4 år sägs det. Jag har fortfarande kvar min första - snart 2 år nu.

        Är den köpt i butik eller privat? En del menar att äppelsnäckor köpta i butik har svårare att klara omställningen och dör lättare, men jag vet inte alls om det ligger något i det.
        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          äpplesnäckan har ett lock för ingången.
          Peta på locket, då borde du höra/se att den drar sig tillbaka
          / dtoppen /

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            nope, inget vattenbyte på ett par dagar. Jag har inga växter i karet alls, sand och stenar bara. Jag har faktist inte testat någon grönsak, men kan ta å slänga i en gurka å se om de gillar det. Jag har köpt dem i en butik i göteborg men ja vet faktist inte. Jag ska iväg nu å köpa fiskar till mitt andra akvarium så får jag väl se om snäckan "Lever" när jag kmr hem.
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              när jag pillad epå "Locket" så gled snäckan jätte sakta in i skalet.
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Piccola
                • September 2006
                • 175

                #8
                Skär av en bit burka, ca 3- 5 cm. Men glöm inte att ta upp resterna sen - om den nu inte blir uppäten :-) Mina äppelsnäckor äter upp allt...

                Rödtoppen hade ett bra tips om locket - har jag aldrig provat, men det är värt att testa!
                Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                Kommentar

                • Piccola
                  • September 2006
                  • 175

                  #9
                  Kul att den rörde på sig! Då är det lite liv i luckan i alla fall!
                  Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                  Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    #10
                    nu har jag kommit hem, och nu är det full action i karet igen hehe , så det var ingen fara med äpplesnäckan
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Ursprungligen postat av Piccola
                      Mina älskar gurka, rusar fram direkt...
                      Säger du också så! Skönt att inte vara ensam, gissa om jag blir idiotförklarad när jag säger att "snäckorna kommer springande"...!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Piccola
                        • September 2006
                        • 175

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Säger du också så! Skönt att inte vara ensam, gissa om jag blir idiotförklarad när jag säger att "snäckorna kommer springande"...!
                        Hihi - men det är ju självklart! De är lite plattfotade bara...
                        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...