Lite frågor om äppelsnäckor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedde73
    • February 2007
    • 91

    Lite frågor om äppelsnäckor.

    Är lite sugen på att insförskaffa ett par äppelsnäckor, men ville kolla lite med er erfarna först.
    Mitt akvarie är på 102 liter o jag har idag fyra st. CR räkor o två amonoräkor, lite guppy o neontetror, fyra platy o två ancistrus.

    Finns det någon risk att snäckan rymmer? Den enda öppning jag har är bak på akvariet, där sladdar går ut, måsta jag isåfall täta där?
    Hur stora blir dom?
    Hur många bör man köpa.

    /hedde
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    De verkar stanna i karet om de har tillräckligt att äta. Mina går i helt öppna kar, och jag har bara varit med om en rymning (en pilsk herre i en liten burk som blev nöjd sen när han fick en fru och ett större kar). De verkar inte ha något utbyte av varann utom vid parning, så man kan säkert ha dem ensamma. Jag stödutfodrar mina, har inte tillräckligt med alger.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Ursprungligen postat av hedde73
      Är lite sugen på att insförskaffa ett par äppelsnäckor, men ville kolla lite med er erfarna först.
      Mitt akvarie är på 102 liter o jag har idag fyra st. CR räkor o två amonoräkor, lite guppy o neontetror, fyra platy o två ancistrus.
      De vanligaste äppelsnäckorna i handeln brukar vara Pomacea bridgesi, denna art äter inte växter men kan i brist på annan mat klara av att äta finbladiga växter. De kan dock svälta ihjäl i ett akvarium trots rikligt med växter. De har inte tänder för att klara av "frisk" vegetation.

      Finns det någon risk att snäckan rymmer? Den enda öppning jag har är bak på akvariet, där sladdar går ut, måsta jag isåfall täta där?
      De är duktiga på att rymma, oftast beror det på att honorna vandrar iväg för att hitta lämpliga äggläggningsplatser eller så är de ute och vandrar för att hitta en partner. Med andra ord lämpligt att täppa till hålet, åtminstonde tills de är så pass stora så att de rimligen inte kommer igenom ;-).

      Hur stora blir dom?
      De blir större än pingpongbollar i skalet, foten blir ca 7-8 cm då den är fullt utsräckt och fullvuxen. Känselantennerna kan få ett spann på mer än 10 cm, men det förutsätter att ingen nafsar i dem. Annars håller snäckan antenner och fot ihopdragna för att skydda sig.

      Hur många bör man köpa.
      Till ditt akvarium skulle jag rekommendera en till tre stycken. De behöver inte hållas tillsammans. Däremot skräpar de ner ganska mycket i förhållande till sin storlek. De äter det mesta foder, flingfoder som fryst eller skalade ärtor tex. De äter en del alger men de klarar sig inte i ett akvarium på bara alger. Temperaturen bör vara ca 20-25, de är aktivare vid varmare temperaturer men lever då också ett lite kortare liv. De vill ha neutralt till svagt basiskt vatten som är hårt.

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      Arbetssätt...