söker butik/handlare som har Röda Ramshorns snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    söker butik/handlare som har Röda Ramshorns snäckor

    Finns det ngn som vet en butik/handlare som har Röda/blå ramshorns snäckor...

    Helst i skåne området!

    Pma mig gärna
    Senast redigerad av peterhaack; 15 March 2007, 12:35.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    ?Peruansk? posthornssnäcka tror jag den kallas på svenska. Inte överdrivet vanlig i svenska affärer pga att den äter akvarieväxter (och fiskrom, och andra snäckor, och sjuka fiskar...).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Nja posthorn verkar ha fått ryktet om sig att käka just växten, men som Tom Barr och Chuck själva säger så är det bara växter som är dåliga som de ger sig på...

      Men i övrig en bra städare den röda är en riktigt vacker fillur
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Den röda och den blå varianten av posthornssnäckan är ovanliga. Den vanliga färgen är brun och arten heter Planorbis corneus på latin, den äter inte levande växter.

        Det finns en annan variant av posthornssnäcka, Jätte Colombians posthornssnäcka, på latin Marisa cornuarietis, och den är bara lämplig för icke-växt-planterade akvarium eftersom den kommer att sätta i sig akvarieväxterna.

        Har aldrig sett till dessa i handeln tyvärr...

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Planorbider är ofarliga, ja, liksom även Physa och de flesta andra små akvariesnäckor. Jag tror inte jag nånin sett några till försäljning, men det finns dels rätt gott om svenska arter av Planorbis (jag har minst två i mina kar) dels får man ofta in en liten kanelbulle-liknande planorbid när man köper växter.

          Det var alltså Marisa cornuarietis som jag trodde avsågs, som är helt olämplig i akvarier med växter (eller långsamma djur). Den förekommer i ett antal olika färger.
          Senast redigerad av Azur; 15 March 2007, 14:33.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Oki Azur sorry för missförståndet...

            Jag har en röd http://www.plantswap.se/forum/files/redramshorn_996.jpg hemma och jag har fått tag på bruna, men söker fler röda och gärna ngra blå... jag har ringt runt över allt men inte hittat ngt..
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Ursprungligen postat av peterhaack
              Oki Azur sorry för missförståndet...

              Jag har en röd http://www.plantswap.se/forum/files/redramshorn_996.jpg hemma och jag har fått tag på bruna, men söker fler röda och gärna ngra blå... jag har ringt runt över allt men inte hittat ngt..
              Har du kollat på http://www.snailshop.ashopcommerce.co.uk/ ?.

              Där finns en hel del skoj på postorder.

              Jag har själv ett litet gäng blå posthorn. De har ynglat av sig duktigt, men de är väldigt små ännu så länge. Om du inte hittar några blå posthorn, så kan jag kanske skicka dej några, när de vuxit till sig lite.

              Har även röda och vanliga bruna posthorn. Men det är samma sak där, ungarna är väldigt små.

              MVH/Anita

              Kommentar

              • Tott_e
                • February 2007
                • 9

                #8
                Limia1: Vad matar du dina med? Mina älskar räk-maten och ärter (ärtor?), men kanske ska variera lite? (Skalde ärter då, annars kan dom ju inte äta dom).

                /Totte

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Jag matar inte mina med ngt spec de f¨r äta vad som blir över =O) men maltabletter är de riktigt förtjusta i...
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tott_e
                    Limia1: Vad matar du dina med? Mina älskar räk-maten och ärter (ärtor?), men kanske ska variera lite? (Skalde ärter då, annars kan dom ju inte äta dom).

                    /Totte
                    Posthornen ser ut att vara rätt duktiga på att äta alger av olika slag.

                    I övrigt så gillar de räkmix av olika sorter, lätt förvälld paprika, broccoli och andra lätt förvällda grönsaker.

                    Mina är också väldigt förtjusta i Hikari Algae Wafers och Aquatic Natures räkmat. Tror de gärna frossar på de flesta typer av sjunkande wafers, sticks, tabletter och pellets.

                    Mina får väldigt fina skal av den här dieten, samt pH över 7. Förutom i akvariet med små ancistrus, eftersom de gärna gnager på snäckornas skal, av någon orsak.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    Arbetssätt...