Vad är tillåtet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Vad är tillåtet?

    Har nyss införskaffat mig ett akvarium på 40 liter, där jag tänkte ha räkor. Såg även krabbor i djuraffären, och tänkte nu fråga om det är tillåtet att ha dessa i Sverige? Har ju läst att kräftor inte är tillåtna, och har av någon anledning tänkt att det gällde humrar och krabbor också. Vet någon vilket som är tillåtet och vilket som inte är det?

    Sen har jag lite funderingar över räkorna också. Jag är ju liksom "akvarienybörjare", och jag har läst att räkor är ganska känsliga, så är det kanske en dålig idé att skaffa sådana? Jag tyckte bara att de var så söta...
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Ophelia
    • December 2006
    • 92

    #2
    Krabbor gissar jag är ok i sverige, sök info om krabbor så står det om det är lagligt eller ej.

    Jag har just börjat med räkor och har körsbärsräkor. Det jag gjorde var att se till att karet fick köras in i 2 månader och då 1 månad med 2 svärdbärshonor. Samt massor av växter har just i dag fått tag i pelia på sten och nu är det i karet. Sen ligger det även alkottar samt eklöv på botten.
    Ta det lugnt och vänta ett tag så att karet får en chans att komma i balans.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jo, jag har förstått att det nog är bäst att vänta lite, jag blir bara så ivrig när jag ser hur söta de är. Nu har jag en del växter i akvariumet, samt en mal som den förra ägaren till akvariumet inte kunde bli av med. Bör jag skaffa fiskar att ha i medan jag väntar på att akvariet ska mogna?

      Sen tänkte jag på en annan sak. Jag har läst att räkor helst ska vara ensamma eller tillsammans med snäckor. Kan man ha malen kvar, eller bör jag flytta den? I mitt andra akvarium hade jag tänkt ha ganska många malar, men av samma art, och den malen jag har nu vet jag inte vad det är för art. Om jag måste flytta den, är det risk för att den kan bli mobbad av de andra? Det är skäggmunsmalar jag tänkte ha då..
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Ophelia
        • December 2006
        • 92

        #4
        Jag har just nu 5 svärdbärsyngel tillsammans med mina räkor, nu kommer dom att flytta till mitt stora kar där stora gruppen med svärdbärare finns.
        Malen kanske blir för stor för ditt 40l kar. Vad är det för mal? Jag vågar inte på rak arm svara att malen kommer att fungera jättebra eller inte. Är själv lite av en nybörjare. Hur länga har malen och växterna varit i karet? Kanske är det så att det är inkört redan.

        Jag kommer att köpa in dvärgfisk på max 3-4 cm till mina räkor. Har inte bestämt vilken sort jag ska ha.

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Jag vet ju inte vad det är för mal, eftersom den följde med akvariumet. Men nu är den väl ca 5 cm. Växterna kom i igår, och malen idag, så det är ju inte särskilt länge. Har sprutat i aqua-safe, men vet ärligt talat inte riktigt vad det är det gör. Fick bara veta att jag skulle göra så innan jag släppte i malen.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            sök runt i fiskdelen här på ZP så kanske du hittar malen och kan säga det till oss...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Men jag tycker alla är så lika. Gissar att det är någon ancistrus, och den har piggar ovanför munnen.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Så det är en sån där mal som gnager i sig alger mm från rutor, stenar mm? Om det är en sån är det inget problem med räkor, men är det en ancistrus blir den för stor så småningom. Men det funkar bra att ha bara den som startfisk om du vill ha räkor när karet kommit i ordentlig balans.
                Passa på att läsa på om räkor i de olika trådarna här på forumet och ställ frågor själv om du inte hittar bra svar bland de gamla trådarna.
                Vet du vad du har för vatten där du bor, om det är hårt eller mjukt? Jag frågar för har du hårt vatten så är det en del räksorter som inte klarar det så bra, medan andra funkar bra både med mjukt eller hårt vatten.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Så det är en sån där mal som gnager i sig alger mm från rutor, stenar mm? Om det är en sån är det inget problem med räkor, men är det en ancistrus blir den för stor så småningom. Men det funkar bra att ha bara den som startfisk om du vill ha räkor när karet kommit i ordentlig balans.
                  Passa på att läsa på om räkor i de olika trådarna här på forumet och ställ frågor själv om du inte hittar bra svar bland de gamla trådarna.
                  Vet du vad du har för vatten där du bor, om det är hårt eller mjukt? Jag frågar för har du hårt vatten så är det en del räksorter som inte klarar det så bra, medan andra funkar bra både med mjukt eller hårt vatten.
                  Jag har inte fattat det där riktigt med hårt och mjukt. När man läser artbeskrivningarna på zoopet så står det ju bara vilken temperatur och vilket pH vattnet ska ha, så det enda jag har köpt är ett pH-test.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av maria_
                    Jag har inte fattat det där riktigt med hårt och mjukt. När man läser artbeskrivningarna på zoopet så står det ju bara vilken temperatur och vilket pH vattnet ska ha, så det enda jag har köpt är ett pH-test.
                    För att göra det kort och gott:

                    Mjukt = pH under 7
                    Hårt = pH över 7
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      För att göra det kort och gott:

                      Mjukt = pH under 7
                      Hårt = pH över 7
                      Nej det stämmer inte.
                      Du menar surt och basiskt, det är något annat
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Nej det stämmer inte.
                        Du menar surt och basiskt, det är något annat
                        Visst är det.

                        Men jag ville inte gå in på en massa vattenkemi....det där stämmer till allra största delen. Ingen mening att krångla ihop det.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        Arbetssätt...