Vad är tillåtet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Vad är tillåtet?

    Har nyss införskaffat mig ett akvarium på 40 liter, där jag tänkte ha räkor. Såg även krabbor i djuraffären, och tänkte nu fråga om det är tillåtet att ha dessa i Sverige? Har ju läst att kräftor inte är tillåtna, och har av någon anledning tänkt att det gällde humrar och krabbor också. Vet någon vilket som är tillåtet och vilket som inte är det?

    Sen har jag lite funderingar över räkorna också. Jag är ju liksom "akvarienybörjare", och jag har läst att räkor är ganska känsliga, så är det kanske en dålig idé att skaffa sådana? Jag tyckte bara att de var så söta...
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Ophelia
    • December 2006
    • 92

    #2
    Krabbor gissar jag är ok i sverige, sök info om krabbor så står det om det är lagligt eller ej.

    Jag har just börjat med räkor och har körsbärsräkor. Det jag gjorde var att se till att karet fick köras in i 2 månader och då 1 månad med 2 svärdbärshonor. Samt massor av växter har just i dag fått tag i pelia på sten och nu är det i karet. Sen ligger det även alkottar samt eklöv på botten.
    Ta det lugnt och vänta ett tag så att karet får en chans att komma i balans.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jo, jag har förstått att det nog är bäst att vänta lite, jag blir bara så ivrig när jag ser hur söta de är. Nu har jag en del växter i akvariumet, samt en mal som den förra ägaren till akvariumet inte kunde bli av med. Bör jag skaffa fiskar att ha i medan jag väntar på att akvariet ska mogna?