Vatten skölpaddor och sjöjstjärt frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #16
    Ursprungligen postat av Amanda321
    mina guldfiskar har fått ungar ute i dammen!! ellr "unge" såg en putte liten fisk simma i dammen! lite grå/brun aktig va den.. skulle veta hur man fick den att överleva??

    finns det en så finns det fler... om du har mkt växter i dammen så kommer de starkaste klara sej...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Ursprungligen postat av Vandal
      DVÄRG- kameleont, gecko, tandkarp, gurami, ciklid, räkor och pansarmal? ;P
      Vad du missat är att inga av ovanstående är vetenskapligt godkända namn utan enbart handelsnamn. Altså handelsnamn precis som dvärgsköldpadda är.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #18
        ok vi har jätte många växter så vi ser aldrig dom.. men när dom blir större kommer vi nog om några överlever!
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • finemang
          • September 2007
          • 8

          #19
          Ursprungligen postat av Amanda321
          Heej

          * Kan vatten sköldpaddor och sjöjstjärtar leva i hopa utan något våld?? (dvärg sköldpaddan)

          * vad äter sköldpaddan (dvärg)?

          * vad äter sjöjstjärten och vilken inredning passar den?
          * m.m.
          Lite sent svar kanske men jag måste få lägga in min åsikt här.
          Jag har min sköldpadda, en sån här treköl eller vad den heter. I ett 500Litersakvarium, med landdel ovanpå. Så det är vatten upp till glaskanten.
          I akvariet bor det även 22st små malwisar och en silverhaj som hamnat där.
          Innan bodde han tillsammans med just en slöjstjärt. Inga problem alls, han har bott med mollysar o platy o tetror, lite andra ciklider. Små och stora malar, en ål. Jag matar med fisk och räkor. Han känner skillnad på mat och inte mat. Ända anledningen till att han skulle skada en fisk är när han tar maten, för då har han en snabb huggande rörelse. Och fiskarna vill oxå ha av maten så de simmar nästan i hans munn när han har fått tag på tex en räka. Men någon sådan olycka har aldrig skett.
          Fast jag är rädd att jag måste flytta på sköldpaddan när malawisarna blir större, för de som har börjat gräva gropar kan vara aggresiva mot honom.
          Och när han bodde med en påfågelciklid fick jag flytta på fisken, för den var mycket aggresiv mot sködpaddan som inte fattade ett dugg.

          Så visst kan man ha sköldpadda med fiskar, eller så kanske just min är ett udda exemplar.
          alla sätt är bra utom de dåliga

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #20
            En litet sent inlägg till. Skäldpaddor ska helst inte leva på fodret som finns i djuraffären. De flesta vattensköldpaddos kost ska bestå av ca 90% vattenväxter.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Dieten beror totalt på vilken sorts sköldpadda det är. Snappsköldpadda och rödörad, när den är vuxen, har tex helt olika dieter, Sen är sköldpaddspellets bra så den får vitaminer tex
              Senast redigerad av eriahl; 13 May 2008, 15:46.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #22
                Det beror på vem du frågar angående pellets. Många som kan lite mer om sköldpaddor och t ex deras ursprung ger inte pellets (nu påstår jag absolut inte att du inte kan mer eller mindre).

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #23
                  Finns olika pellets att köra med. Om den får bara salladsblad eller en annan bara räkor blir ju lite fel i långa loppet. Bara påhittat exempel om maten i förra meningen. Märket på ev pellets bör väl vara ett känt åtminstone så inte en påse med sköldpaddsmat för alla paddsorter bara. Vad man ska ge för mat mm är som med allt annat från akvarieskötsel till insekter. Många olika sätt finns och en del tycker sitt eget är enda rätta. Så man får fundera och plocka lite från olika håll eller bara köra på från ett som verkar bra.
                  Senast redigerad av eriahl; 13 May 2008, 21:37.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #24
                    Exmpel vad en rödörad bör äta finns i denna text (andra säger att det till och med ska vara 95% vegitabilisk föda): http://www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/res.html

                    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


                    Även här finns det info om mat till vattensköldpaddor: http://www.skoldpaddormedmera.se

                    Nu är det ju inte det här tråden enbart handlar om så end of discussion.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Vill bara lägga in ett citat från mitt förra inlägg. Att sen vad dom äter kan skifta med ålder är jag medveten om.
                      Over and out för mig.

                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Vad man ska ge för mat mm är som med allt annat från akvarieskötsel till insekter. Många olika sätt finns och en del tycker sitt eget är enda rätta. Så man får fundera och plocka lite från olika håll eller bara köra på från ett som verkar bra.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      Arbetssätt...