Oppdrett av eplesnäcke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suppadura
    • March 2007
    • 12

    Oppdrett av eplesnäcke

    Har just mottatt en liten bestand snäckor, og har en 19 liter jeg tenkte de skulle få barn i.
    Hva må til?
    Har hatt i sånn kh/gh- salt, og matet mye.
    Har ikke sand, men har en liten kokoshule(etter forgjengerne der) og en hornblad. Noe mer jeg behøver?
    Temperatur?
    Er nitrit en stor fare?
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Nu vet jag inte riktigt vilken äppelsnäcka du menar men mitt svar utgår från att det rör sig om Pomacea bridgesi (helgul eller brun snäcka med randigt skal som inte äter växter).
    De kan hållas i temperaturer mellan 20-28 grader och trivs bäst i ca 25 grader. De är mindre aktiva vid svalare temperaturer. Vattnet skall vara neutralt till svagt basiskt (pH 7-8,0) och vattnet skall vara hårt (kalkrikt).
    De klarar sig utan sand eller grus men bottenmaterial ger ju plats för många nyttiga bakterier så jag föredrar bottenmaterial (här är det din smak som får avgöra).
    De äter alla typer av fiskmat och äter gärna grönsaker. Antingen upptinad frusta bönor, ärtor eller liknande eller lätt uppvärmd/micrad grönkål eller liknande. De kan inte "riva" sig igenom cellulosan om den inte först blivit uppvärmd eller fryst.

    Sedan förstår jag inte vad du menar med frågan om nitrit är någon fara? Snäckor är precis som fiskar känsliga för nitrit. Om du har matat mycket och inte har filter alternativt relativt nyligen startat upp karet så kommer det att vara risk för en nitrittopp. Håll koll på dina värden eller beskriv din fråga lite mer ;-)

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Suppadura
      • March 2007
      • 12

      #3
      Tack!
      är inte nystartad, men jag forar rett mycket.
      Bytar lite vatten varje dag.
      Nu klatrar alle opp mot ytan. är det tecken på nån ting?
      ellers tack for gode råd!

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Ursprungligen postat av Suppadura
        Nu klatrar alle opp mot ytan. är det tecken på nån ting?
        Kolla dina vattenvärden! Om snäckorna beger sig till vattenytan och stannar där så är det ett tecken på dålig vattenkvalitet och syrebrist!

        Kolla vattenvärdena och byt vatten (ca 50%) och byt sedan vatten mer frekvent.

        Vad har du för filter och vad är det dimensionerat för? Om jag förstår dig rätt så matar du mycket och det kan leda till överbelastning.

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Suppadura
          • March 2007
          • 12

          #5
          har en fluval 1plus til 19 liter.
          Nu har jag byttat vatten, og rensat bort alt boss.
          jag har inte salad, men jag ga dom et kålblad som jag körde i nicron. det blev lite mer fart på dem nu!

          varför jag matar mycket, är for alla snäckorne jag har haft før, døde pga sult har jag forstått...

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Ursprungligen postat av Suppadura
            har en fluval 1plus til 19 liter.
            Nu har jag byttat vatten, og rensat bort alt boss.
            jag har inte salad, men jag ga dom et kålblad som jag körde i nicron. det blev lite mer fart på dem nu!

            varför jag matar mycket, är for alla snäckorne jag har haft før, døde pga sult har jag forstått...
            En grundregel är ju mer mat ju mer avfall ;-). Om du har mat som de inte ätit upp på ett tag (ex kålbladet) så kommer vattnet att bli dåligt. Med andra ord mycket mat, mycket avfall leder till att du behöver vara noggrannare med vattenbyten och att ta bort gammal mat och avfall.

            Det är inte alldeles ovanligt att snäckor dör i ex sällskapsakvarium på grund av svält.

            De kan äta stora mängder med mat även sedan de blivit fullvuxna och inte växer mer, då kan det vara bra att inte övermata dem. Se även till så att de har god tillgång på kalcium, mycket mat och god tillväxt kan annars ge dem ett skal som inte är optimalt starkt.

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • Suppadura
              • March 2007
              • 12

              #7
              OK.
              Så jeg tar ut kålbladet på kvelden?
              Har anvendt KH salt, det bør vel dekke kalkbehovet?

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Ursprungligen postat av Suppadura
                Så jeg tar ut kålbladet på kvelden?
                Precis! Du har ett ganska litet akvarium så du kan inte låta mat ligga i speciellt länge förrän det påverkar din vattenkvalitet ganska ordentligt. Satsa på små bitar av det du ger dem som mat och försök att inte låta det vara kvar mer än 2-3 timmar (om det är grönsaker).

                Har anvendt KH salt, det bør vel dekke kalkbehovet?
                Jag vet faktiskt inte vad KH-salt innehåller. Det är ju till för att höja karbonathårdheten misstänker jag. Har du mätt hårdheten i vattnet med och utan KH-salt i din dosering?

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • Suppadura
                  • March 2007
                  • 12

                  #9
                  Det står at det innehåller kalk och mineraler for fisk som behøver hardt vatten.
                  Jag vet vattnet är mjukt här, har haft problem med skall før, da jag hadde snäckorne i min 250liter med fisk. Da blev skallet lyst, och gikk sønder.

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    I surt vatten (lågt pH) skadas det yttre proteinlagret (det som är färgat, ex gult, brunt osv) och då blottas kalket i skalet (vitaktigt). Kalket löses upp i lågt pH, vill det sig illa så kan snäckan skadas av detta men annars blir det mest en skönhetsdefekt för betraktaren.

                    Vet du vad du har för vattenvärden (ph och KH)? Snäckorna kan ta upp kalk direkt från vattnet men kan också tillgodogöra sig det via fodret. Jag ger mina snäckor både och, just för att de skall må så bra som möjligt och ha så bra skalkvalitet som möjligt.

                    Om du har svagt basiskt och hårt vatten så tycker jag det verkar bra att fortsätta som du gör helt enkelt. Fortsätt att variera kosten. Ett tips är att undvika spenat då den innehåller oxalsyra som gör att snäckan inte kan tillgodogöra sig kalket i spenaten.

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    Arbetssätt...