Räkor i mörkt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    Räkor i mörkt akvarie

    Hej, jag och min flickvän skaffade häromdagen ett sexkantigt akvarium på 130 l till att ha CR räkor i. Vi blev lite fundersamma när vi hade fått hem akvariet och tog en närmnre titt på armaturen, en vanlig E27 sockel på max 25 W, det blir ca 0.19 W/l med lågenergi, eller någon form av kompaktrör. Räcker det för räkor eller bör vi byta ut den mot någonting annat.
    Akvariet är f ö enbart 50 cm brett.

    En bild på armaturen.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    #2
    Nejdå räkorna kräver inget speciellt ljus.
    Mina söker sig snarare till skuggan, och sedan är de väldigt natt aktiva också..

    Däremot om du hade tänkt att plantera en djungel av växter kanske du skall titta lite i växt delen av forumet.
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #3
      Nejdå, jag hade tänkt mig javamossa, mossboll samt en växt jag tror är anubias nana. Jag vet inte ifall växterna blir jättetråkiga i dåligt ljus, är mest fundersam på ifall javamossan kommer att bli spretig och brun.

      Om jag nu inte behöver byta ramp, vet någon då vart jag kan få tag på en lågenergilampa/kompaktlysrör med E27 sockel som ger ett aningen blått ljus?
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har för mig jag har sett en sån lågenergilampa hos www.pwss.se

        Clas Ohlsson hade en 7? wattare med dagsljusfärg förut också, men jag vet inte om de längre för den.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #5
          Tackar, där fanns ett par reptillampor som verkar funka.
          Stämmer det som jag fått för mig att om man har ett ganska blått ljus kommer färgerna fram bättre på räkorna?
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #6
            Kan man ha en lampa på 26W i sockel som det står max 25W på?
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Lågenergi: JA, annars: vet ej...
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #8
                i såpass små akvarier föredrar jag glödlampa för det trivsammare ljuset...
                annars brukar jag som vanligt tipsa om classes arbetslampa...


                t5 rör och fuktskyddad... dock 5m sladd så det blir härva om man inte känner för att byta propp...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #9
                  Med 2 sådana plus lågenergilampan får man tillräckligt med ljus för ett växtakvarie, tack för tippset. Hur lång är den? Akvariet är som sagt bara 50 cm i diameter (6-kantingt).
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av MrLogic
                    Hej, jag och min flickvän skaffade häromdagen ett sexkantigt akvarium på 130 l till att ha CR räkor i. Vi blev lite fundersamma när vi hade fått hem akvariet och tog en närmnre titt på armaturen, en vanlig E27 sockel på max 25 W, det blir ca 0.19 W/l med lågenergi, eller någon form av kompaktrör. Räcker det för räkor eller bör vi byta ut den mot någonting annat.
                    Akvariet är f ö enbart 50 cm brett.

                    En bild på armaturen.
                    Du kan inte tänka dig att meka in någon mer lamphållare på egen hand då? Annars finns det ju lågenergilampor med betyligt starkare sken än så om man har E27 fattning, en 15 W lågenergi, vad motsvarar det???? Wattmarkeringen i rampen gäller nog snarast för vanlig glödlampa, de avger ju så mycket värme, omkring 80% av energin som man skickar in i en glödlampa avges som värme, med lågenergi är det istället omkring 20% värme....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      #11
                      Så du menar att max 25W står där för att det inte ska bli för varmt? Hur som helst hittar jag endå bara max 26W lågenergi på marknaden.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        #12
                        15W lågenergi är fö ungefär lika mycket ljus som 15W lysrör, de har bara mycket sämre PUR-effektivitet.
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vandal
                          i såpass små akvarier föredrar jag glödlampa för det trivsammare ljuset...
                          annars brukar jag som vanligt tipsa om classes arbetslampa...


                          t5 rör och fuktskyddad... dock 5m sladd så det blir härva om man inte känner för att byta propp...
                          Kan man få tag på akvarielysrör i 8W?
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #14
                            Ursprungligen postat av MrLogic
                            Kan man få tag på akvarielysrör i 8W?
                            har bara sett på en saltvattenswebshop, och då kostar de 100 pix styck, men det borde ju gå å få tag på från fler håll...
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...