2 döda Körsbärsräkor......... varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boki
    • December 2006
    • 128

    2 döda Körsbärsräkor......... varför?

    Bytte 50% vatten i söndags, la till AquaSafe och AmtraClean exakt allt som jag alltid gjort hela tiden varje vecka.

    Kort efter ser jag en (bland de större) liggandes på rygg, får panik så jag peta lite på den. Den rycker till och simmar iväg som om inget hänt.
    Senare på kvällen ligger den stendöd på rygg ...

    När jag gick upp nu i Måndags så ligger en till (utav de större) på rygg stendöd ....

    Har haft dem ca 1 månad.

    Mina vattenvärden är okey, mäter innan varje vattenbyte.

    Jag matar mina Guppys 1 gång/dag med olika flingfoder. Som jag förståt så behöver man inte mata räkorna med annat då, eller?
    Matar jag för lite eller vad är det för fel
    Senast redigerad av Boki; 06 March 2007, 03:05.
    Mvh Boki / 180L Malawis
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Det jag kan säga av egen erfarenhet vad gäller räkor är att det verkar vara väldigt beroende på räkorna. Jag började min "räk-karriär" med att köpa 5 amanoräkor, efter bara 2 månader fanns bara en kvar men honom har jag nu haft i över 2 år och han mår hur bra som helst. När jag köpte mina första körsbärsräkor så dog 3 av 5 och sen köpte jag några till o nu har jag nog 50-60 st minst. Jag har aldrig tagit någon "hänsyn" till att jag har räkor i mina kar utan matat fiskarna normalt bara. Däremot så gillar de när man har i algtabletter. Har också hört att det finns bra foder som är speciellt för räkor och som innehåller vitaminer o kalk för att de ska kunna bilda sitt skal. Janne på södermalm har detta foder inne vet jag.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Det var räkor och inte ömsade skal du hittade?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Boki
        • December 2006
        • 128

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        Det var räkor och inte ömsade skal du hittade?

        Det var räkan, inte skalet. Den såg ut som normalt fast liggandes på rygg och livlös........
        Mvh Boki / 180L Malawis

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Jag har också haft problem med mina räkor som diskuterats i denna tråd.



          Där jag hittat räkorna döda på rygg.
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • Boki
            • December 2006
            • 128

            #6
            Ursprungligen postat av Skiren
            Jag har också haft problem med mina räkor som diskuterats i denna tråd.



            Där jag hittat räkorna döda på rygg.

            Läste igenom hela tråden.

            Det verkar som om jag med andra ord köpt bra exemplar, hade 9 totalt och "bara" 2 har dött under ca 1 månad.
            Senast redigerad av Boki; 07 March 2007, 00:58.
            Mvh Boki / 180L Malawis

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Det är många som får problem i början. Det kan nog bero på att akvariet inte hunnit bli ordentligt inkört kanske. Sen finns teorin att när men köper räkor som precis kommit från grossist till butiken där dom hunnit ömsa en gång, och när man tar hem dom ömsar dom en gång till innan dom är riktigt klara för det. Då sliter det mycket på räkan. Är det sen en hona som precis fått ner rommen som också verkar lite mer påfrestande verkar hon inte riktigt orka med det.
              Det verkar finnas mycket som kan gå fel i början. Nu vet jag ju inte alls om något av det här är problemet. Vad har du för vattenvärden överhuvudtaget? Hårt/mjukt?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Boki
                • December 2006
                • 128

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Det är många som får problem i början. Det kan nog bero på att akvariet inte hunnit bli ordentligt inkört kanske. Sen finns teorin att när men köper räkor som precis kommit från grossist till butiken där dom hunnit ömsa en gång, och när man tar hem dom ömsar dom en gång till innan dom är riktigt klara för det. Då sliter det mycket på räkan. Är det sen en hona som precis fått ner rommen som också verkar lite mer påfrestande verkar hon inte riktigt orka med det.
                Det verkar finnas mycket som kan gå fel i början. Nu vet jag ju inte alls om något av det här är problemet. Vad har du för vattenvärden överhuvudtaget? Hårt/mjukt?

                NO3 = ca 10-25
                NO2 = 0
                GH = ca 8
                KH = ca 6
                pH = ca 7,2
                Mvh Boki / 180L Malawis

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Jag ser inget konstigt i vattenvärdena i alla fall.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Thorn
                    • February 2007
                    • 83

                    #10
                    köpte också räkor... 5 körsbärsräkor. De mådde kanonbra och sprang omkring och såg allmänt välmående ut. Sen så en morgon så var alla döda...samma morgon! vet inte varför men jag tänker ju inte köpa räkor igen...
                    {Daniel}

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thorn
                      köpte också räkor... 5 körsbärsräkor. De mådde kanonbra och sprang omkring och såg allmänt välmående ut. Sen så en morgon så var alla döda...samma morgon! vet inte varför men jag tänker ju inte köpa räkor igen...
                      Lade du ner dom i ett nystartat kar? Köpte du nya växter i kuka som anubias eller cryptocoryne och stoppade ner samtidigt?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Matsvin
                        • April 2006
                        • 254

                        #12
                        Tål inte räkorna växter i kruka?
                        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ursprungligen postat av Matsvin
                          Tål inte räkorna växter i kruka?
                          Det har hänt flera gånger att räkor blivit förgiftade av nyinköpta växter i kruka. Antagligen behandlas växterna med något mot t ex sniglar/insekter där dom odlas. Eller så är det någon dundergödning dom använder som räkor inte tål. Om man sätter ner växterna i ett fiskkar först där dom får växa ett tag brukar det inte bli några problem.
                          Dom växter jag hört att folk haft problem med är anubias och Crypto. Bägge odlas väl med övervattenblad har jag för mig. Det är det som gör att jag tror det kan vara något gift inblandat.
                          Men jag är inte säker förstås, drar bara slutsatser av det jag hört från flera andra som råkat illa ut.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...