Äppelsnäckor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    #31
    Hej! ursäkta intrånget i tråden, men vad ger man för att de ska få extra kalcium. Intresserad med anledning av min förrymda snäckas (se tidigare tråd Kan snäckor gräva?) skal är lite fult och sprucket, (men annars verkar han/hon må toppen!

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #32
      Okej, lite snabb att skriva, det fanns lite svar i tråden, men enkla tips önskas :-) Har hört att broccoli är bra och det verkar min ”survivor” gilla, är det rätt? Vilka andra grösaker är bra?

      Kommentar

      • icejoy
        • August 2006
        • 593

        #33
        Ursprungligen postat av Sabina
        Ajajaj, jag tror att jag går bet här...

        Jag ser att du befinner dig i Helsingborg, men jag känner inte till merän runt Malmötrakterna. De som brukar sälja fina exemplar, vad jag känner till, är bla Jäger zoo i Malmö, kedjan Zooab i Burlöv C, och så finns det Akvarietjänst vid S:t Knuts torg i Malmö. Känner tyvärr inte till det bättre än så och för närvarande är det ingen av dem som har några inne vad jag vet.

        Kanske inte så mycket hjälp precis...

        MVH

        Sabina

        Det var i dina trakter som jag var intresserad av Ska nämligen ta en liten tripp och kolla runt i akvarieaffärer för att se om man hittar något kul.
        Så det var mycket mer hjälp än du trodde
        Tack!
        ___________________________________________
        ___________________________________________
        Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #34
          Ursprungligen postat av Sabina
          Woohooo! Grattis! Har hon väl börjat så kommer det flera. Vet du om det är samma hona som lagt dem? Jag tycker det ser ut som att kokongen på sista bilden är nylagd men den ser nästan ut att vara obefruktad. Jag säger inte att det är säkert men det ser misstänkt ut. Fast jag tycker inte du behöver vara orolig. När mina lägger ägg så kan det komma ca 2 st i veckan under en period...du kanske kommer att få vada i snäckbarn till slut...

          Lycka till!

          MVH

          Sabina
          Hur ser befruktade ut för de båda kokongerna har ju samma färg alltså om man ser dem irl nu kanske det har lite med blixt och så att göra, men jag håller tummarna, hoppas att det är den andra sorten randig brun sort för den ena har ju en gold hängt på så kanske =O))

          Jo den är säkert nylagd för min dotter såg den innan jag åkte hemmifrån och under dagen hade jag och min grabb sittit och kollat på karen och min fru hade flytat på yngelkaret en gång innan..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #35
            När kokongen är nylagd så är de ganska rosaaktiga men blir sedan när de "hårdnar" lite mer bleka i färgen. En obefruktad kokong brukar ha lite oregelbundna äggdelar som både är lite större än vanligt och lite mer gulaktiga, men detta syns bäst när de är nylagda (som i ditt fall). När de sedan "hårdnar" så är det i stort sett omöjligt att se skillnad, då får man istället räkna på förväntad kläckningstid. En obefruktad kokong ändrar sig inte vid förväntad kläckning utan är lika hård som förut medan den befruktade mörknar och mjuknar så att snäckorna kan ta sig ut.

            Jag tror du kan vara lugn det lär ju komma fler kokonger än vad du kanske kan rymma till slut ;-)...

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #36
              Hej,nu undrar jag en sak igen...
              Min ena stora snäcka börjar bli randig!...Jättefint så det gör ingenting men hur kan det komma sig? Jag köpte den för några veckor sedan i en djuraffär,den är stor som en femkrona,gul men halva snäckan är nästan vit eller väldigt ljust gul,den andra delen är blankt gul och delen som är gul så ser det ut som den levt i kalkrikt vatten med bra mat,men andra halvan av snäckan tvärtom...Och det är på den ljusa delen som ränderna börjar synas..De syns lite svagt på det gula med..Den var absolut inte randig när jag köpte den så vad beror det på??

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              Arbetssätt...