Vad är det är för snigel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Vad är det är för snigel?

    Har några sniglar i mitt akvarium som har liftat in med växter som jag har köpt (på Herkules i Göteborg). De verkar inte särskilt produktiva men de få som jag har sett har jag plockat bort allt eftersom, utan en som tydligen har hållit sig gömd och ny vuxit till sig lite (ungefär en cm).

    Snigeln har en svart snäcka med guldfläckar på. Rätt tjusig, så jag funderar på om jag kanske skulle låta den gå kvar, trots att jag egentligen inte gillar sniglar.

    Någon som vet vad det är för sort? Hur stor kan den tänkas bli? Ok att låta den gå kvar?
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Någon physa kanske?


    Tror de blir ca 1 cm stora, jag tycker de är jättefina!
    Min zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Physa är ofarlig - äter inte växte etc - men den kan massföröka sig. Jag håller med om att den är snygg, men detta är en av de två snäckor folk irriterar sig mest på, pga att det lätt blir massor av dem (den andra är malajsisk sandsnäcka).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Cyphera
        • January 2007
        • 245

        #4
        Formen och fläckarna liknar, men skalen på mina är helsvarta, förutom fläckarna då. Jag tror jag fortsätter med att slänga ut de jag ser då, vill inte ha en massa sådana här. Hittills har det varit lugnt dock. Har haft snäckor i runt 2 månader i karet. Första månaden plockade jag ur 2-3 i veckan, sen inga alls. Men har en stor då nu (vad jag vet).

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Kan det vara Neritina natalensis? den finns iaf på Herkules och är aningen svart... sök på google och kolla bilder på den.
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • Cyphera
            • January 2007
            • 245

            #6
            Leonard - Nej, det verkar inte vara den. Min är guldprickig, inte randig. Tack ändå. =)

            Kommentar

            Arbetssätt...