Tål räkor Aqua Safe???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Tål räkor Aqua Safe???

    Nu har jag förlorat min andra Crystal hona med rom denna vecka... Jag har inte förlorat en enda tidigare...Något är fel...

    Jag tror att jag har matat för mycket och bytt för lite vatten och nu har jag bytt vatten från kranen istället för som tidigare tagit vatten ifrån det stora karet som har superbra vattenvärden, därför la jag till Agua Safe.
    Kan det vara det??? (Har bytt ca 4 L av 25 en gång i veckan, ska öka till ca 10)...

    Har massor av småttingar så därför har jag nog varit lite väl frikostig med mat...
    Ha dé bäst... Tina
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    I alla fall är det vad jag förstått aquasafe-varning när det gäller Moina (också ett kräftdjur om än litet)
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Blissan
      • March 2006
      • 151

      #3
      Jag använde alltid Aqua Safe förr vid vattenbyten till mina cr,inga problem. Nu har jag bytt till Prime då det ska ha ännu bättre egenskaper+att det är otroligt drygt.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Jag använder ALDRIG vattenberedningsmedel vid vattenbyte ....dyrt och inte särkilt nödvändigt ....enlig mig och mina fiskar/räkor i alla fall.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Tack för svaren...

          ... jag har hela burken full av crystalbebisar så det kanske helt enkelt var att de dog av ålder och att jag har bytt lite för lite vatten... Men jag är lite skeptisk emot Aqua Safe så jag skippar nog den...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Om du känner på dig att du matat för mycket och bytt för lite vatten är det nog det. Dom är känsliga för dålig vattenkvalité. Det kan vara så att vattnet i karet fått ett väldigt lågt ph och när du bytte mycket vatten sen till sist så blev skillnaden för stor.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • GRIZZLY
              • December 2006
              • 867

              #7
              Jag använder det vid vaaarje vattenbyte. Mina lever som sjutton

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Uppdatering...

                ... jag hade inte matat för mycket... nu har jag dragit ner på maten och de beter sig som varulvar när jag matar... attans hungriga... så det var inte det iaf...

                Innan jag förlorade dessa två honor så hade jag inte förlorat en enda sedan jag köpte dem i november... Enda skillnaden är att nu är de minst 50 stycken med alla småttingar och att jag har haft i Aqua Safe...

                Har man flera räkor så borde man ju behöva byta mer vatten!? 4-5 L av ca 25 per vecka känns för lite när jag har läst hur mycket ni andra byter...

                Men jag måste tillägga att jag inte har lust att ha i mer Aqua Safe heller...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Det beror ju på hur vattnet från kranen är. Jag ser att mitt vatten funkar och byter minst 50% i veckan. Men i andra fall är det kanske bättre att byta mindre mängd men lite oftare. Men du hade ju koll på vattnet, på nitrit/nitrat mm?
                  Sen finns en annan möjlighet också, kan räkhonorna ha varit gamla? Var dom små när du köpte dom eller fullvuxna? Jag tror inte dom blir så gamla, men något år borde dom hänga med kanske.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Min första tanke också...

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Det beror ju på hur vattnet från kranen är. Jag ser att mitt vatten funkar och byter minst 50% i veckan. Men i andra fall är det kanske bättre att byta mindre mängd men lite oftare. Men du hade ju koll på vattnet, på nitrit/nitrat mm?
                    Sen finns en annan möjlighet också, kan räkhonorna ha varit gamla? Var dom små när du köpte dom eller fullvuxna? Jag tror inte dom blir så gamla, men något år borde dom hänga med kanske.
                    De var fullvuxna båda två... Men det som var konstigt var ju att de hade rom båda två... smått ologiskt om man tänker humant men kanske inte om man tänker räkigt
                    Jag bor i Nacka och vi har väl samma vatten i Stockholmstrakten?!? Borde inte vara så stort problem tycker jag... Jag tänker återgå till att ta hälften av vattenbytet från stora karet som har jättebra värden..

                    Har inte köpt något nitrat test än men har ingen nitrit iaf... Tack för svaret/svaren...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ja bor du i Nacka borde det vara liknande vatten som jag har, Mälarvatten. Jag tror att en det är påfrestande för en räka att få ner rommen. Det verkar inte alls så ovanligt att just en lite större hona med rom dör. Men byt mer vatten du, det låter som en bra idé.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...