Ampularia med konstigt skal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felicia
    • May 2006
    • 48

    Ampularia med konstigt skal

    I dag blev jag verkligen orolig.Mina sju veckor gamla ampulariaungar har fullt med vita taggar på skalet.Man ser det bäst rakt framifrån sitter som en krans
    i framkanten på skalet syns även tydligt underifrån när dom kryper på rutan.Är detta naturligt eller någon form av angrepp.Har även fått som små vita maskar som rör sej på rutorna.Snäckorna går i ett eget yngelakvarium men jag har pyttsat över några till mina andra akvarier och är nu orolig att det är någon sjukdom som ska sprida sej till vuxna snäckor och fiskar.Någon som vet vad detta kan vara.
    Hälsningar Felicia
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Hej!

    Du kan sluta oroa dig över de "taggiga" kanterna, det är snäckans mantel som ser till att nytt skal produceras. Det är helt naturligt och inget du behöver oroa dig för. Vad gäller de vita maskarna så kan jag inte svara på vad de är för sort men det är inte helt ovanligt i akvarium med god mattillgång. Tror inte du behöver oroa dig för maskarna heller.

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Felicia
      • May 2006
      • 48

      #3
      Tack Sabina för svaret,det var skönt att få veta hur det låg till,var som sagt
      orolig för att jag skulle behöva "ta bort" alla småsniglarna.
      Hälnsningar Felicia

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Ibland kan man tom se hur "manteln" rör sig i "taggformationer" längs skalet. Det betyder ju att dina snäckor har rätt miljö för att bilda skal i takt med tillväxten. Endast positivt med andra ord ;-)

        Lycka till med småttingarna!

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Svempus
          • February 2007
          • 30

          #5
          Dom "små vita maskarna" är troligtvis nematoder, en typ av rundmaskar som kan komma med kranvattnet eller med växterna. Dom är helt ofarliga och bör istället indikera att levnadförhållanderna i vattnet är goda.

          Kommentar

          Arbetssätt...