Kan snäckor gräva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Kan snäckor gräva?

    Har tappat bort min äppelsnäcka, såg den igår kväll när den kröp på glaset, men nu är det totalt försvunnen! Det finns inget hål stort nog i rampen för att den ska ta sig ut (har ändå kollat runt om akvariet men inget). Har lyft på det som går att lyfta på men inget. Karet är bara på 54 liter (60x30 cm så det finns inte så många ställen att gömma sig på. Gruset i akvariet är sjösten av lite grövre sort, kan den ha grävt ner sig?????
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, äppelsnäckor gräver ofta ned sig i gruset när de vill sova. Det är normalt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Tack snälla för svar! Hur länge brukar de sova, har inte sett den nu på morgonen heller? Mina platy bet på hans antenner – han kanske blev ledsen....

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        den kan ju ha krupit ut också, men de brukar gräva ner sig också.
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Katina
          • January 2006
          • 163

          #5
          Tror inte att den kan komma ut... det finns i och för sig ett hål där sladdarna går in men snäckan ärganska stor så jag tror inte han kan komma ut där....hopppas inte.... har inte hittat någon runt akvariet och de kan väl inte krypa iväg på golvet???? Äter hundar snäckor?????

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            jag har Pomacea bridgesi (Ampullaria) i ett 2l kar och dom brukar ofta krypa ut ur karet och ner för bänken och så ramlar dom ner på golvet :S Jag tror att våran hund har ätit upp minst 1 snäcka, men kolla runtomkring karet. Dom överlever rätt länge utan vattnet ändå, dom stänger ju "luckan" =)
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              #7
              ja, min ampullaria kröp ur akvariet en gång.. vet inte hur länge den låg på golvet men minst 1 timma. det var faktiskt tack vare våran hund som jag hittade den. hon nosade runt och var precis och skulle ta den i munnen.
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Ta dig en ordentlig titt i akvariet igen, sedan tycker jag att du skall kolla runt akvariet ånyo. Det är lätt att missa dem om de ligger en bit bort fran själva akvariet. Skulle det inte finnas några spår så kanske det är dags att misstänka att hunden lyckats vara framme?

                Hoppas du hittar den!

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • Katina
                  • January 2006
                  • 163

                  #9
                  Fortfarande inte ett spår.... kl är 22.45 på tisdagen och sist jag såg snäckan var ca 24.00 på söndag...... Om den har grävt ner sig borde den inte komma fram?? Jag var t o m inne och lyste med en ficklampa i natt för att se om den lurade mig och var framme på natten. Jag har kollat runt och bakom, akvariet står mot väggen så det är inte så mycket utrymme där... suck, om ändå hundar kunde tala.....

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Hmm, min uppfattning är att snäckorna inte gräver ned sig till 100% så man brukar faktiskt kunna se dem. Speciellt om man har lite grövre grus så gräver de inte ner sig helt. Finns det möjlighet att den sitter i lysrampen? Du har inte hittat något spår alls? Snäckans skal är kanske inte det mest aptitliga så jag tycker du borde hittat åtminstonde misstänkta skalrester om hunden hittat snäckan först?

                    Håller tummarna!

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Katina
                      • January 2006
                      • 163

                      #11
                      Kollat rampen och runt akvariet för 100de gången, inget!! + att jag har svårt att tro att han kommit ut genom hålet i rampen - då måste han varit lite av Houdini (eller hur det stavas). I helgen ska jag göra delvattenbyte och tänker då plocka upp rötter och stenar och slamsuga (har inte velat göra det tidigare eftersom jag även satt in en ny fisk) – då borde jag se om han är nergrävd, men måste den inte vara död då om den inte varit framme på 1/2 vecka? Hur ser man om den är död – om jag skulle hitta den? Konstigt om mina kräsna hundar skulle ha ätit upp hela snäckan, tycker jag också.

                      Kommentar

                      • Leonard
                        • January 2006
                        • 2352

                        #12
                        det luktar som snäckan, den så kan du öppna deras "lucka" ganska lätt, om den är död.
                        Om du ändå inte är säker på om den är död, så lägg den vid framrutan så att du ser den, och om den inte rört sig på ett dygn, så borde den vara död.
                        18år. . . . . .<¨,)))--{
                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Sabina
                          • January 2003
                          • 481

                          #13
                          Hoppas att den helt enkelt bara är väl gömd i akvariet. Den kan inte ha fastnat någonstans och inte kunnat krypa fram? Att snäckan varit osynlig i en halv vecka behöver inte betyda att den är död, den kan som sagt vara gömd fortfarande. Jag trodde jag hade flyttat alla mina snäckor från ett yngelkar med riklig växtlighet och ancistrusyngel. Men ett antal månader senare ser jag helt plötsligt en snäcka som nästan är fullvuxen, den har jag inte sett ett skymt av under mycket lång tid!
                          När och om du hittar snäckan, är "dörren" stängd så prova peta på luckan. Om den lever så håller den dörren hårt stängd. Om snäckans kropp är slapp och dörren halvt öppen och inte reagerar för beröring då är den tyvärr död. En död snäcka luktar dessutom riktigt illa och är svårt att ta miste på...

                          Hoppas du hittar den!

                          MVH

                          Sabina
                          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                          Kommentar

                          • Katina
                            • January 2006
                            • 163

                            #14
                            Snäckan är hittad!!!!! I går kväll var min syster över och engagerade sig i snäckmysteriet. Hon kom på att om den lyckats komma ut genom hålet i rampen och ramlat ner bakom så kunde den vara under sockeln på bänken akvariet står på, bänken går självklart inte att flytta på och avståndet mellan väggen och bänken är bara några centimeter. Vi tog några platta tunna lister som gick in under sockeln i framkant och drog längs golvet under bänken och förutom dammråttor till max så stötte vi emot något: genom att putta med listerna lyckades vi få detta något bort till ena kanten och med en böjd håv och list, lämpor och tålamod fick vi ut snäckan!!!! Självklart trodde vi att den var död (den har legat där i mer än tre dygn). Locket är insjunket flera mm men stängt så jag pytsade upp lite akvarievatten i en skål och lade i den. (Maken hade otrolig roligt åt detta med refererande till sketchen med det döda papegojan av Monty Python."This snail is no more....osv".) Men efter någon timme så tyckte vi att det rörde sig i skalet och en timme senare kom det ut en tentakel. När jag gick och lade mig la jag ner den i akvariet, det hade inte hänt något mer och jag trodde nog inte att han verkligen kunde ha klarat sig men tänkte att det skulle bli för kallt i en skål om..... I morse när jag kom upp kröp han på glaset!!!!!! Jag stoppade ner en bit broccoli nu för en stund sen och den sitter han och mumsar på!!! Efter över tre dagar på golvet – mirakel eller?

                            Kommentar

                            • Katina
                              • January 2006
                              • 163

                              #15
                              Glömde säga att sladdhålet i rampen självklar numera är förtejpat!! :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...