Hur gamla blir Crystal???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Hur gamla blir Crystal???

    Jag har förlorat min första Crystal och hon var full av rom dessutom

    Alla andra verkar må bra och massor av bebisar... Roten har färgat vattnet ganska gult nu, ska jag byta mer tror ni, det är en ganska stor rot i ett litet kar... Jag brukar byta 4 L i veckan av ca 25 L, kanske är i minsta laget??? Eller så dog hon av ålder...
    Ha dé bäst... Tina
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    I jämförelse så byter jag 70 % i veckan, i ditt så skulle det bli 17,5 liter. Men det är nog mycket, men kanske skulle 50 % iga byten vara bra. Det är ju ett rätt litet kar som snabbt blir smutsigt. Mina cr dog mycket i början, men med en ny botten och större vattenbyten så slutade dom att dö. Nu är det många månader sen nån CR dog.

    Har du filter?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Man vet ju aldrig hur gamla de var från början heller, jag har förlorat många CR/redbee men nu sköter jag vattenbytena bättre, och då har det dykt upp lite yngel också....dock dog en häromdagen och då bytte jag vatten igen...
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ja, jag har filter...

        .. ett sånt där räksäkert... kallas ryggsäcksfilter tror jag... ett rör som man kopplar till luftpumpen och två patroner...
        Men jag tror att du har rätt att jag har bytt för lite vatten för nu börjar det bli mycket sniglar och det är möjligt att jag har matat lite mycket för snigelbebisarna samlas gärna på matresterna så räkorna har inte ätit upp allt men man är ju så mån om att räkbebisarna ska få ordentligt med mat
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          .. ett sånt där räksäkert... kallas ryggsäcksfilter tror jag... ett rör som man kopplar till luftpumpen och två patroner...
          Men jag tror att du har rätt att jag har bytt för lite vatten för nu börjar det bli mycket sniglar och det är möjligt att jag har matat lite mycket för snigelbebisarna samlas gärna på matresterna så räkorna har inte ätit upp allt men man är ju så mån om att räkbebisarna ska få ordentligt med mat
          Jo, fast själva snäckorna är ju inte nåt fel i sig, men om du matar för mycket så kanske det är bra att testa att dra ner på maten.. Dom klarar sig på förvånansvärt lite. Jag matar mycet också, men jag har utrotat(nästan) dom där små rackarna kanelbullesnäckorna med hjälp av malaysiska sandsnäckor och posthornssnäckor. Är man bara noga med vattenbyten så är mycket mat inga större problem, bara det är nån som äter upp de, snäcor eller räkor..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Tack för tipsen!!!

            Jag ska byta mer vatten och mata lite mindre...

            Jag har läst här på Zoopet att om man får mycket snäckor så är det ett tecken på att man har någon fel balans... Växter som inte tar tillräckligt med näring eller för mycket fiskmatrester och jag har inte mycket sniglar i det stora karet så...
            Jag har en snigel som är lite mindre än Posthorn och har en mer avlång snäcka, vet inte vad den heter... Det är den som har förökat sig så mycket i räkkaret
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              .. ett sånt där räksäkert... kallas ryggsäcksfilter tror jag... ett rör som man kopplar till luftpumpen och två patroner...
              nej ett billifilter är det om du kör med luftpump.

              ryggsäcksfilter har ett insug ner i karet och hänger på en glaskant med filtermediat ovanför/utanför vattenmassan.
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Vic
                • November 2006
                • 1533

                #8
                är det så med räkor att man måse byta hälften varje vecka? jag har ett 54 liters till mina.
                Mvh Viktor


                Apistogramma för hela slanten!

                Kommentar

                Arbetssätt...