Alternativ till amanoräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Alternativ till amanoräka

    Hej
    Jag gillar verkligen mina amanoräkor! Enda problemet är att det verkar vara ett sådant hästjobb att föröka dem och nu borde de börja sjunga på sista versen, för jag har haft dem mer än två år. Finns det någon lika aktiv och "nyttig" räka som förökar sig utan att man flyttar ynglen till bräckvatten mm. En av de stora fördelarna med amanoräkor är att de är en så fantastisk städpatrull. Dessutom backar de inte för någon av mina fiskar och snor ofta maltabletterna mitt framför malarna, de flyttade sig inte i onödan ens för mina palettciklider.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Joad!

    Ursprungligen postat av joad
    Hej
    Jag gillar verkligen mina amanoräkor! Enda problemet är att det verkar vara ett sådant hästjobb att föröka dem och nu borde de börja sjunga på sista versen, för jag har haft dem mer än två år. Finns det någon lika aktiv och "nyttig" räka som förökar sig utan att man flyttar ynglen till bräckvatten mm. En av de stora fördelarna med amanoräkor är att de är en så fantastisk städpatrull. Dessutom backar de inte för någon av mina fiskar och snor ofta maltabletterna mitt framför malarna, de flyttade sig inte i onödan ens för mina palettciklider.
    Jovisst är Amanoräkan en tuffing och en rolig prick. Själv har jag utökat med körsbärsräkor. Dryga cm långa ännu men röda och fina honor och litet färglösare hanar. De är ju definitivt fertila och förökar sig våldsamt....

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av joad
      Hej
      Jag gillar verkligen mina amanoräkor! Enda problemet är att det verkar vara ett sådant hästjobb att föröka dem och nu borde de börja sjunga på sista versen, för jag har haft dem mer än två år. Finns det någon lika aktiv och "nyttig" räka som förökar sig utan att man flyttar ynglen till bräckvatten mm. En av de stora fördelarna med amanoräkor är att de är en så fantastisk städpatrull. Dessutom backar de inte för någon av mina fiskar och snor ofta maltabletterna mitt framför malarna, de flyttade sig inte i onödan ens för mina palettciklider.
      En mindre art som kan funka om du inte har för stora fiskar är ju WP-räkor...
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Diwa
        • December 2006
        • 300

        #4

        hmm fick uppfattningen att de kan leva i fem år?
        110L 54L 54L

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          WP-räkor, är det White pearl du menar - tummen? Skulle körsbärsräkorna överleva i mitt akvarium och hur tror ni att det skulle gå om palettcikliderna flyttade tillbaka igen? Dessutom går det för tillfället en halvstor guldfisk i mitt akvarium (andmats-bekämpare) som snart ska flytta tillbaka till sig igen. Men den har inte ens sneglat på amanoräkorna.
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          Arbetssätt...