Platys mobbar Snäckan?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Platys mobbar Snäckan?!

    Jag köpte en äppelsnäcka i förrgår till min sons akvarium, men så fort den försöker titta ut ur skalet så är platysarna där och nafsar i hans antenner. De sa på affären att inte de fiskar vi har (platy, zebra och neontetror) skulle vara dumma mot snäckan (och inte han mot dem). Kommer de att vänja sig? Behöver den någon extra mat förutom algerna (broccoli har jag läst någonstan här – stämmer det? Ska man koka den i så fall?). Tacksam för svar och tips och råd hur vi ska sköta snäckan (som jag först tyckte var lite äcklig men nu tycker är söt ) //katina
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag tror inte platyn skadar snäckan, kanske den tom tröttnar på att tracka den så småningom. Hur som helst brukar snäckorna lära sig att inte ha spröten ute utan rulla dom runt ögonen i stället. Lite synd är det för dom är ju så himla fina när dom känner sig fram med spröten genom vattnet.

    Dom äter alger och förmultnande växter. Men varefter dom växer räcker nog inte det riktigt. Beror lite på hur stort kar den går i. Jag brukar ge mina lite allt möjligt som olika bottentabletter, fryst räkmix och förvälld squash.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Tack för svar! Jag tycker snäckan verkar gömma sig lite, gräver nästan ner sig i gruset ibland, men jag hoppas att de "dumma" platysarna tröttnar så att den vågar fram. Jag tycker nästan den ser ut lite som en bäckfisk när den fäller ut alla spröt... Ska jag lägga i något grönt nu eller vänta, det finns ganska gott om alger för sladden till lampan var trasig i två dagar innan jag fattade att det var den (bytte lysrör, glimtändare, transformator..), klarar han sig då, med bara alger och växtdelar? Karet är på 54 liter!

      Kommentar

      • Katina
        • January 2006
        • 163

        #4
        bläckfisk ska det självklart vara, inte bäckfisk :-)

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Har du alger i karet så borde den hitta mat ett tag tror jag. Men vill du vara säker så släpper du ner något ätbart i närheten där den är och kollar om den vill äta, hoppas inte firrarna snor allt bara.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...