Blå Hummer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mopsen
    • November 2006
    • 95

Blå Hummer

Har införskaffat mig 2 blå hummrar till mitt akvarium.
    Nu vill jag vet lite om hur dom är till sättet. Vad dom kräver och vad ni har för erfarenheter från dom. Det första dom gjorde när jag stoppa i dom va att börja käka upp toffsalgerna och det är ju bra
    Hoppas på mycket svar.
    Emma
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

Det första som kan vara kul att veta är att det inte finns några humrar som lever i sötvatten. Det är troligvis kräftor du har. Kanske den här? http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=7
    Mvh Peter

Kommentar

• Mopsen
      • November 2006
      • 95

Nja, fast den jag har blir lite större och överallt så heter den Blå hummer eller "blue lobster"
      Jag vet inte äns hur man ser skillnad på hummer och kräfta men jag antar att det är en kräfta och att hummer bara är ett försäljningsnamn.
      Emma

Kommentar

• Mopsen
        • November 2006
        • 95

Hör hört att dom är mästare på att rymma.....
        Klarar dom sig en längre tid på land? Hur länge i så fall?
        Emma

Kommentar

• C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

Skulle tro att det är en Astacus fluviatilis. Själv haft 2st och det kallades "blå hummer" i affären och på många andra ställen. Man får eg. enligt lag inte köpa in/ha andra kräftsorter än våra egna arter, så därför säljer affärerna dem som "hummrar".

De gräver, vill ha gömmor, äter dina fiskar du har i akvariet döda eller levande. De är aktiva på natten då de "fiskar" sin föda. Växter brukar de knipsa av eller gräva upp. Rymmer om de kan ta sig ur akvariet. Tror att ett akvarium på minst 200l de behöver om de skall vara 2st. Har du 2 hanar brukar den dominante slita den andre i stycken om den inte har någon chans att komma undan. Hanen har ett rött/orange band på klorna, medans honan har inget.

//Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Berserken
            • December 2005
            • 472

kan också vara Cherax quadricarinatus den blå varianten dom sålde sådana i en butik i Malmö som superblue kräfta nu nån månad senare säljs dom i samma butik som blue hummer

Kommentar

• C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

Ursprungligen postat av Berserken
              kan också vara Cherax quadricarinatus den blå varianten dom sålde sådana i en butik i Malmö som superblue kräfta nu nån månad senare säljs dom i samma butik som blue hummer
              Tänkte det jag med nu. Har haft dessa med. Dessa är lite mer aggro än Astacus fluviatilis. http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=8

//Camilla

Kommentar

• Mopsen
                • November 2006
                • 95

Ville haft en redclaw först men fick inte tag på nån sån. Men så fanns det en leverantör som hade fåt små blå hummer bebisar. Hon sa att hennes blå hummrar va helt blå och så såg det ut som om att man hade sytt med en röd tråd på sidorna. Hittar ingen sån med rött när jag söker på bilder iaf.
                Just nu hittar jag dom inte, men dom har väl gömt sig bland växterna..... eller?
                Jag har täckt för allt.
                Emma

Kommentar

• C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

Låter som en astacus...

//Camilla

Kommentar

• Mopsen
                    • November 2006
                    • 95

Den första bilden hade jag inte tillstånd att se. Jag vet inte heller hur den ser ut som vuxen eftersom dom är 3-4 cm och helt grå än så länge.
                    Emma

Kommentar

• Berserken
                      • December 2005
                      • 472

Ursprungligen postat av C.Ciklid
                      Den här bilden fick jag när jag sökte på Astacus fluviatilis
                      dom bilderna du visade tar simontorp in som Cherax quadricarinatus
                      Bifogade filer

Kommentar

• Mopsen
                        • November 2006
                        • 95

Men en sån är det ju inte iaf. Jag ser att längst ut på klotopparna så har det börjat bli blått. Hur är det med rödklo krabba. Dom är inte olagliga eller?
                        Emma

Kommentar

• Berserken
                          • December 2005
                          • 472

[quote=Mopsen;927879]Men en sån är det ju inte iaf. Jag ser att längst ut på klotopparna så har det börjat bli blått. Hur är det med rödklo krabba. Dom är inte olagliga eller?[/quote
                          Olagligt enligt somliga o lagligt enligt andra hehe finns en tråd om detta

Kommentar

• Mopsen
                            • November 2006
                            • 95

Vart finns den tråden. Jag får ju snart ångest över detta. Inte nog med att jag inte hittar dom i akvariet heller. Antagligen ligger dom väl och trycker bland växterna för jag såg dom igårkväll, men har inte sett dom idag
                            Emma

Kommentar

• Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

Om du använder sökfunktionen hittar du bl.annat denna tråd:
                              Det står ju i alla arbeskrivningarna att kräftor är förbjudna att hålla i sverige, men hur kommer det sig att man stöter på dem titt som tätt i akvariebutiker? Handlar det om smuggling? eller ser myndigheterna mellan fingrarna? de som finns i butikerna, är de privatodlade eller importerade?
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

Arbetssätt...