Räkor i walstad lowtech?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dave82
    • July 2006
    • 16

    Räkor i walstad lowtech?

    Jag tänkte starta upp ett walstad.

    Jag undrar:

    Går det att ha räkor som algätare i walstad eller käkar dom upp fiskmat,mulm med mera i första hand?

    Finns det några mer saker som gör räkor olämpliga i ett walstad?
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Det är nog olika från räka till räka vad dom föredrar. Kör du Walstad så kommer det inte vara så mycket alger efter ett tag, det är det i alla fall inte i mitt, så det är väl bara bra om räkorna är allätare. Jag har zebrasniglar som rensar rutorna och stenar från alger (otroligt effektiva), men eftersom dom bara äter alger så börjar det bli snålt med mat till dom nu. Amanoräkorna i mitt kar putsar febrilt på växterna, men tar även mat som hamnar på botten.
    Ett tips är att skaffa malaysiska trumpetsnäckor. Det är en snigel som lever i gruset och äter fiskbajs och matrester. Kanon på att hålla botten fri från gegga. Ett plus är att de konkurrerar med dom vanliga fulsniglarna så man slippper dom.

    Kommentar

    • Dave82
      • July 2006
      • 16

      #3
      Ok. Kanske skippar räkorna då.

      Dom där malaysiska trumpetsnäckorna, e dom vanliga eller får man beställa efter dem?

      Tack för hjälpen!

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Dom finns i nästan varenda akvarieaffär, men jag har aldrig sett att dom säljs. Normalt så liftar dom med växter, men jag fick några av en kompis som aldrig hört talas om att dom gjorde nytta. Dom har smalt spetsigt skal (upp till 2 cm långa) och gräver i gruset. Frågar du i affären kan du säkert få några eller köpa för en billig peng. I ett Walstad kar är dom extra bra efter som dom hjälper till att få ned skiten till joirdlagret så att den bryts ned snabbare och att de syresätter botten genom sitt grävande.

        Jag menade inte att du skulle låta bli räkor, bara att de med tiden kanske behöver annat än alger att livnära sig på.

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Malaysiska sandsnäckor finns att få via annonsmarknaden här på zoopet.
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          Arbetssätt...