blå ampullaria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kyssguramin
    • October 2006
    • 227

    blå ampullaria

    hej hej jag har två blå ampullaria och jag har lite frågor: (ps, köpte dem igår)
    1, är dem hermafroditer?
    2, jag har sett en äggsäck i en av sniglarnas skal (på sidan) är det lätt att föda upp ynglen och var kläcks äggen sen och var läggs äggsäcken?
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Kolla den här sidan: www.applesnail.net
    Min zoon

    Kommentar

    • Kyssguramin
      • October 2006
      • 227

      #3
      ok tack

      Kommentar

      • Kyssguramin
        • October 2006
        • 227

        #4
        några egna erfarenheter?

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Ursprungligen postat av Kyssguramin
          hej hej jag har två blå ampullaria och jag har lite frågor: (ps, köpte dem igår)
          1, är dem hermafroditer?
          Nej, de är hane och hona. Det krävs alltså en av varje kön för att de skall kunna reproducera sig. De kan dock (förutsatt att de är könsmogna) vara som så att honorna är befruktade i zoobutiken. Så håll tummarna för att du har minst en hona...

          2, jag har sett en äggsäck i en av sniglarnas skal (på sidan) är det lätt att föda upp ynglen och var kläcks äggen sen och var läggs äggsäcken?
          Jag tror att du kan ha sett sifonen (andningsröret). Pomacea bridgesi (som är arten du har, det är den enda som kommer i blå färgvariant) lägger äggkokonger ovanför vattenytan, det är därför viktigt att låta det finnas åtminstonde 5 cm mellanrum mellan vattenyta och täckglas. Äggen transporterar honan ned genom en speciell kanal som honan formar med sin fot. Det tar sedan ca 2 veckor för kokongen att kläckas.

          MVH

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Här är en bild på en närbesläktad art som lägger ägg. Bilden kommer från www.applesnail.net.

            MVH

            Sabina
            Bifogade filer
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Häftigt med en blå snigel.....kan man få se en bild på dina?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Kyssguramin
                • October 2006
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av Sabina

                Jag tror att du kan ha sett sifonen (andningsröret). Pomacea bridgesi (som är arten du har, det är den enda som kommer i blå färgvariant) lägger äggkokonger ovanför vattenytan, det är därför viktigt att låta det finnas åtminstonde 5 cm mellanrum mellan vattenyta och täckglas. Äggen transporterar honan ned genom en speciell kanal som honan formar med sin fot. Det tar sedan ca 2 veckor för kokongen att kläckas.

                MVH

                Sabina
                nej, jag tror inte det jag har sett sifonen ochså när den tagit ut den (i påsen på vägen hem) och det var inte samma, och att ägg säcken är vel som en gele klump med små prickar i?

                + en till fråga,
                ska dem ha röda prickar som typ lyser över huden och röda ögon?

                Kommentar

                • Kyssguramin
                  • October 2006
                  • 227

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Häftigt med en blå snigel.....kan man få se en bild på dina?
                  ja jag ska kolla och jag kan ta en bild, + att dem inte är så snygga för att jag märkte hemma att deras skal har börjat fräta sönder på snurren

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kyssguramin
                    nej, jag tror inte det jag har sett sifonen ochså när den tagit ut den (i påsen på vägen hem) och det var inte samma, och att ägg säcken är vel som en gele klump med små prickar i?
                    Jag blev lite osäker på vad du menar här. P. bridgesi har inga äggsäckar, de har däremot en äggkanal på sin högra sida (motsatt sida med sifonen) men den ser man inget av om man inte dissekerar snäckan. Kan du beskriva vad du sett och var så kanske vi kan lista ut vad du har sett och iakttagit? Du kan även titta på anatomisidorna som finns på www.applesnail.net

                    + en till fråga,
                    ska dem ha röda prickar som typ lyser över huden och röda ögon?
                    Ja, de har vanligen mer eller mindre lätt lysande rödaktiga prickar på både fot och tentakler. Även ögonen kan se rödaktiga ut.

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Kyssguramin
                      • October 2006
                      • 227

                      #11
                      ok

                      Kommentar

                      • Limia1
                        • December 2006
                        • 325

                        #12
                        Förmodligen har din äppelsnäcka gått i ett akvarium, där det fanns någon annan mindre art av snäcka.

                        Det är inte helt ovanligt att t.ex. posthornsnäckor lägger ägg på varandras skal.

                        MVH/Anita

                        Kommentar

                        • Kyssguramin
                          • October 2006
                          • 227

                          #13
                          ok

                          Kommentar

                          Arbetssätt...