Äppelsnäcksbebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

    Äppelsnäcksbebisar

    Såg små vita knappnålshuvuden på ena kortsidan igår, vid närmare granskning såg jag att det var små snäckbebisar. Hittade en "puppa" på lockets insida. Det ramlar fortfarande ner bebisar, verkar bli många, överlever alla? Hur snabbt växer dom? och vad ska jag mata dom med för att skalet ska bli starkt och fint. Brysselkål slängde jag i igår, men kan inte se att ungarna varit där ännu, dom kanske inte börjar äta på en gång? De tre vuxna som jag köpte av miiaoo för ca 1 månad sedan har suttit alla tre på en brysselkål och ätit som bara den. Jag har inte kokat den utan la i en fryst direkt spetsad på en gaffel.
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Jag förväller grönsakerna lätt innan de får den. Blir mer "lättuggat" då. Testa squash!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      eller gurka, mina ampullarior älskar gurka
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        brocoli ska väl också vara bra för snäckorna.
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Kul! Grattis!

          förvälld zuchini som n¨ån sa innan är super för dom.. Eller förvälld broccolli (hjälp, jag kan inte stava.. )som innehåller en del kalcium som är bra för skalen..
          Troligtvis så överlever allihop om inget oväntat händer.

          Själv så väntar jag på äggläggning mellan mina gula och blå för roligare färgkombos.. Men dom låter vänta på sig..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • sonsam
            • October 2005
            • 101

            #6
            Ok, både broccoli och brysselkål innehåller väl en del kalcium, och det är väl bra för skalet. Det andra, gurka och zuccini, är väl mer som "godis".Jag vill att dom ska äta en del alger också så man kanske inte ska ge dom sådan mat varje dag, eller?

            Hur snabbt växer dom? någon som vet?

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Gurka innehåller i princip inget utom vatten, så det kan lätt räknas som "onödig" föda. Squash - eller zuccini - är däremot mer innehållsrika. Mina snäckor älskar maltabletter!
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Ursprungligen postat av sonsam
                Hur snabbt växer dom? någon som vet?
                Beror på mattillgång och konkurrens...;-)

                Mina växer upp till en 50-öring på ca 1-2 månader under goda förutsättningar. De skall helst inte växa för snabbt eftersom de då inte bildar ett optimalt starkt skal. Lagom är bäst!

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • sonsam
                  • October 2005
                  • 101

                  #9
                  Jag ser att dom växer ganska snabbt, vissa har nästan fördubblat sin storlek, vilket inte är mycket i denna storlek, på mindre än en vecka. Jag la i en brysselkål, men såg aldrig några små bebisar på den. Jag får försöka igen. Däremot har de tre stora som går i ett annat kar ätit upp allt..på brysselkålen, finns inget kvar, på 4 dagar.

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Du kan öka kalkhalten i akvariumet genom att minfördela äggskal, glöm inte att ta bort hinnan i skalet bara.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...