Blå räka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    Blå räka!

    Hej var på ett litet zoorace i Göteborg idag och kom över några blå räkor. Men nu hittar jag ingen info om denna fina räka. Finns det någon som kan bidra med nått om den?

    Mvh Starman_
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Dom är inte så vanliga än och det finns i alla fall minst tre olika typer som kommit fram i blått, blå tiger, blue pearl och en som bara kallas blå. Jag misstänker att det finns en del färgade räkor ute på vift också.
    Troligen är dina Caridinor i alla fall och gillar inte för hårt vatten.
    Du har inga foton på underverken
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • starman_
      • March 2004
      • 791

      #3
      Tack för svaret. Jag var i Göteborg med Ansjo och Lenmar. Jag köpte alla som var kvar i butiken och hon blev lite avis. Har lovat henne om det blir räkbebisar så har hon några att ta hand om. Dom är lite bågrönfärgade.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av starman_
        Tack för svaret. Jag var i Göteborg med Ansjo och Lenmar. Jag köpte alla som var kvar i butiken och hon blev lite avis. Har lovat henne om det blir räkbebisar så har hon några att ta hand om. Dom är lite bågrönfärgade.
        från herkules eller hornbash? eller nån annan butik som fått in?.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • starman_
          • March 2004
          • 791

          #5
          Herkules men de e slut nu

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Det var de sista som var kvar på Herkules. Hade jag bara haft en burk ledig hemma (typ ett vggakvarium eller så ) så hade jag tatt dem före dig . Jag tog en bild på dem men fanken, vart tog skärpan vägen . Skickar upp den så ni får en chans att ana färgen. Jag uppfattade att den var lite rödaktig framtill och hade som en centrerad färgad (rödaktig) kant mitt över... (precis som mina körsbär har). Visst var det väl så?
            Bifogade filer
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • starman_
              • March 2004
              • 791

              #7
              Du var minsann snabb med kameran. Mina kort jag har försökt ta med den jäkla tjilevippkameran blir inte bra. Nån inställning jag ska tänka på?

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av starman_
                Herkules men de e slut nu
                eh, sett dom ett par veckor och nobbat dom..
                men hoppas du får dom att trivas så man kanske får se vad det blir för färg på ynglen...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Det var de sista som var kvar på Herkules. Hade jag bara haft en burk ledig hemma (typ ett vggakvarium eller så ) så hade jag tatt dem före dig . Jag tog en bild på dem men fanken, vart tog skärpan vägen . Skickar upp den så ni får en chans att ana färgen. Jag uppfattade att den var lite rödaktig framtill och hade som en centrerad färgad (rödaktig) kant mitt över... (precis som mina körsbär har). Visst var det väl så?
                  Jag har också ett gäng, så kallade blå räkor. De varierar rätt mycket, några är blå, men många har helt andra färger.Beige rygglinje förekommer på några av dem, men flera är enfärgade.

                  Köpte 10 st nya, för några dagar sedan. De såldes av grossisten som Caridina cf. babaulti, blå räka. Om det är samma du har så bör de ha ett långt och tandat rostrum = utskottet de har mellan ögonen.

                  Enligt min ringa erfarenhet och det jag kunnat hitta på nätet, så vill denna art inte ha för mjukt vatten. pH 6,5-8,5, kH troligen över 10. Totalhårdheten är jag lite osäker på, men enligt det jag funnit på nätet, så bör det ligga på 8-30 dgh.

                  Jag är ju inte guldmedlem, annars hade jag bifogat lite bilder .

                  Mina är väldigt lika de gröna Caridina cf. babaulti ssp. green, i kroppsformen. De påminner också en del om underarten Caridina cf. babaulti "Malaya", men färg och teckning är inte identisk med den heller. Kanske är det ytterligare en annan underart, vi har.

                  De är i alla fall mina absoluta favoriter i räksamlingen . Tyvärr inga ungar ännu, men jag har inte haft mina i så många veckor och bara honor från början.

                  MVH/Anita

                  Kommentar

                  • starman_
                    • March 2004
                    • 791

                    #10
                    Jag kokade dem ikväll åt tog en flaska vitt vin till. Riktigt goda blev de. Nä skämt o sido ingen mat på de räkorna. Hoppas dom får räkbebisar. Får se imorgon om de har färgat ut riktigt och att man kan ta lite kort på dom. Vi hittade även ett bra pris på crystal red räkor i en affär. Nämligen 10st för 270kr. Vilken affär det var, får ni åka och leta på själva

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      #11
                      Vill bara göra ett tillägg.

                      Dessa blå räkor är inte färgade. En del individer har den här blåaktiga tonen naturligt. De kan ibland mörkna, men blir oftast blå igen när de ömsar nästa gång, enligt vad jag sett.

                      Men som sagt, alla är inte blå. Jag har bla. en jätte vacker hona som är permanent sotsvart, med lite guldig sandfärg längst ut på stjärten.

                      De är bara så läckra !.

                      Jag hittade lite rolig info. på nätet om just C. babaulti. Det verkar som om en del forskare tror att det kanske är en Neocaridina och inte en Caridina. Arten har tydligen många karaktärer som pekar åt det hållet.

                      MVH/Anita

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Vad kul. Jag hade inte läst tidigare att det finns en blå variant på babaulti också.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          eh, sett dom ett par veckor och nobbat dom..
                          Eh, och vad har det med arbestämningen att göra att du har nobbat dem? Vad menar du? De dög inte till dig men duger till andra eller hur skall man tolka ditt svar ?
                          (Fundera lite på hur du uttrycker dig så inte folk tror att du är högmodig! Du som är en sån käck och kul kille!) Jag tyckte de såg jättefina ut och var rejält sugen på dem!

                          Jag satt och kollade lite och hittade nåt blått här:

                          http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co...rystalBlue.jpg
                          (Kolla namnet; Crystal Blue!)
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Kyssguramin
                            • October 2006
                            • 227

                            #14
                            sugen? Hungrig?
                            ^^

                            Kommentar

                            • starman_
                              • March 2004
                              • 791

                              #15
                              Japp såg att den ena blåa räkan bär på massa rom. Hoppas det kommer ett gäng blåa räkbebisar snart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...