Vad göra med Ampullaria-ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Vad göra med Ampullaria-ägg?

    Hej

    Idag hittade Simon en klase med Ampullaria-ägg i lysrörsarmaturen. Snäckan måste ha tagit sig upp förbi täckglaset, upp i lampan och sedan tillbaka igen.

    Jag tog bort klasen, jag trodde först den var helt intorkad, men jag upptäckte att det var något slemmigt i äggen.

    Vad ska vi göra med äggklasen undrar mitt yngel Simon. Han vill ha snäckbäbisar. Finns det någon som vet?

    /Ulricas yngel - Simon
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    #2
    om du vill ha bäbisar så behöver du inte göra nånting. Låt bara klasen sitta kvar. Du ser när de har kläckts för då är rutan full med minisnäckor. sen kan det vara bra att tillföra extra kalk till vattnet så de får fina skal.
    Senast redigerad av Bette; 06 February 2007, 16:19.
    Elisabet

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Har dom väl börjat att lägga ägg så kommer det bli fler om det inte lyckas denna gång.Risken finns att äggen torkar ut i rampen det är bara att vänta och se.
      Lycka till.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Kyssguramin
        • October 2006
        • 227

        #4
        om man får ampullaria ägg som är över utan, kan man då lägga ner dem i vattnet?

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Ursprungligen postat av Kyssguramin
          om man får ampullaria ägg som är över utan, kan man då lägga ner dem i vattnet?
          Nej det ska du inte göra, då drunknar bebisarna.
          Min zoon

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Om jag förstår det rätt så har du redan tagit bort äggkokongen. Enklast är att då lägga den på tex en liten bit frigolit i tex en tom 2dl burk från créme fraiche. Ställ 2 dl plastburken, till hälften vattenfylld ovanpå lysrörsarmaturen till akvariet. Locket skall vara på burken men det måste finnas lite lufthål. Frigolitbiten behöver bara vara så stor att äggkokongen ligger på den och flyter. Om kokongen hamnar i vattnet så drunknar alla snäckorna! De kläcks efter ca 2 v (temperaturberoende)och kan då antingen släppas ned i ursprungsakvariet (några klarar sig alltid) eller dras upp i ett eget litet akvarium.

            Vill dock varna för att spara på alla kokonger och snäckor, det kan bli ganska många...

            Lycka till!

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Jag gjorde så att jag sänkte vattennivån i karet med 5 centimeter och "klistrade" fast äggklumpen med lite vatten högst upp på framrutan. 2 dagar senasre hade de gjort en ny äggklump högst upp på sidorutan! Anledningen till att de inte har lagt ägg tidigare måste alltså ha varit att de helt enkelt inte hade något ställe att göra det på. De i lysrörsrampen måste ha blivit till när jag glömde täckglasen någon natt.

              Än har det inte hänt något, men jag hör av mej igen när det gär det! Jag tror ampullariabebisar är jättegulliga!

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Du kommer att se att kokongen ändrar lite färg när det är dags, den blir lite mer ljus och du kan då även se enstaka mörka prickar genom kokonghöljet. Känner du på kokongen då så kommer den att vara mjuk och lite löst smulig, du kan då hjälpa snäckorna ut genom att skölja kokongen i vattnet så att de snabbare frigör sig från kokongen. Om kokongen sitter direkt under lysrörsrampen så finns det en risk att den torkar, stänk isåfall lite vatten på den då och då eller flytta den till "créme fraiche" burken som jag nämnde tidigare.

                De nya snäckorna är självklart jättesöta, men de blir många om du kläcker alla kokongerna ;-)

                Lycka till!

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av *Ulrica*

                  Än har det inte hänt något, men jag hör av mej igen när det gär det! Jag tror ampullariabebisar är jättegulliga!
                  Jättegulliga och framförallt jättemånga
                  Jag fick köpa ett beg 54 liters bara för att få plats med mina, har fått sålt lite mer än 100st , har lika många kvar
                  Jag tänker alldrig mer behålla äggen, det är ett jäkla bry att få sålt dem.
                  Kan tillägga att jag sparade 2 st äggkokonger och missade en...resultatet= över 200 snäckor
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    Kan tillägga att jag sparade 2 st äggkokonger och missade en...resultatet= över 200 snäckor
                    Oj!

                    Kanske ska fundera lite till på det där med att behålla äggen då....

                    Hur stora måste de vara för att man ska kunna ge bort/sälja dem och hur lång tid tar det?

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Om man vill ha bebisar så kan man ju bryta av en bit från en äggklase och spara bara den, då får man ju en "hanterbar" mängd.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        Ursprungligen postat av *Ulrica*

                        Hur stora måste de vara för att man ska kunna ge bort/sälja dem och hur lång tid tar det?
                        Jag började sälja mina när de var ca 1-1,5 cm.
                        Hur lång tid det tog för dem att bli så stora har jag glömt/förträngt men över 1 månad får du nog räkna med.
                        Det är förvånadsvärt få akvarieaffärer som är intresserade att sälja snäckor, jag har tom blivit utskrattad när jag har ringt runt och frågat
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Om man vill ha bebisar så kan man ju bryta av en bit från en äggklase och spara bara den, då får man ju en "hanterbar" mängd.
                          så långt tänkte inte jag
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          Arbetssätt...