Hur mycket mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swen frank
    • January 2007
    • 59

    Hur mycket mat

    Jag köpte tio RC för 14 dagar sedan tyvär så dog alla för att jag inte hade kollat nitrithalten som var på tok för hög Nu har jag börjat om med 5 st nya idag och tänkte göra allt så ordentligt som möjligt Köpte ett specialfoder till dem AquaticNature Shrimp kosta nästan lika mycket som de 5 CR
    Undrar hur mycket de skall ha av detta foder De går själva i ett nystartat 20l akvarium
    Swen
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Man kan räkna en kula/räka/dygn. Absolut inte mer, snarare lite mindre. Dom går och noppar på rötter och växter, petar i sig lite alger också så dom kan gott ha någon matfri dag ibland också.
    Håll ordentlig koll på dom för det är stor risk att du får nitrit när karet är så nystartat.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Ophelia
      • December 2006
      • 92

      #3
      HUr länge ska jag vänta med att ge mina räkor mat? Då jag just nu håller på att koppa in dom. Kan jag ge dom lite imorgon eller ska jag avvakta lite till?

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Ursprungligen postat av Ophelia
        HUr länge ska jag vänta med att ge mina räkor mat? Då jag just nu håller på att koppa in dom. Kan jag ge dom lite imorgon eller ska jag avvakta lite till?
        Har du nystartat kar med bara räkorna, eller ett som varit igång en tid med fisk också?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Ophelia
          • December 2006
          • 92

          #5
          Har haft fiskar i och har inget nitrit kollade en x-tra gång innan jag for. Detta kar kom igång mitten av december. Så nu tyckte jag att väntan var över.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Det låter jättebra att du orkat vänta. Jag tror nog att det finns en hel del som räkorna kan äta av efter fiskarna, och samtidigt så kan du mata lite försiktigt utan problem när det nu varit i gång över en månad. Om du bara släpper ner lite på ett ställe så kommer räkorna att lukta sig till maten om dom är hungriga/intresserade. Dom är bra på att hitta maten.
            Hur stort är det här karet, inte det som är på 180 liter va?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Ophelia
              • December 2006
              • 92

              #7
              Det är mitt kar på 43 l som är det aktuella. Nu vandrar räkorna runt i karet och är helt orädda. Trodde att dom skulle göma sig första tid.

              Kommentar

              Arbetssätt...