Tillåtna arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • balja
    • January 2007
    • 95

    Tillåtna arter?

    Gick in och kollade lite på skaldjur/amfibier under artbeskrivningar och fick se att det fanns några fräcka kräftor där.
    Genast började jag fantisera om hur det skulle passa i mitt kar med ett par snygga blåa kräftor.
    Har redan sett sådana i butiker.

    Jag börjar läsa i texten och när jag kommer längst ner så står det att det inte är tillåtet at hålla denna art i sverige!!!

    Men.....
    Varför då visa dessa arter här om man inte får hålla sådana.
    Endera stunden görs "reklam"(bilden) om denna art, och i nästa stund sägs det att man inte får ha den.

    Borde det inte vara bra att sådana arter (fiskar,amfibier,skaldrur) som inte bör hållas i akvarium och speciellt inte i sverige inte visas på denna sida?

    Som det är nu så väcker bilderna på arterna bara nyfikenhet och viljan att skaffa sådana.

    Visa inte sånt som inte är tillåtet så kommer vi kanske i framtiden någon gång få bort dessa arter från butikerna.

    Efterfrågan föder tillgång!!!!

    Akvariristiska hälsningar
    Janne
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Tycker tvärt emot, att man även skall informera om de arter som är förbjudna och olämpliga. Om någon hittar en kräfta i en affär så är det ju upp till ens eget samvete att ta ställning till om man skall köpa den.
    Om det inte fanns någon information om dessa här på Zoopet, hur många tror du då vet att de är förbjudna ?
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • balja
      • January 2007
      • 95

      #3
      Håller med dig om att tala om vilka som inte är tillåtna i sverige, men vad hjälper det när butikerna köper hem sådana och någon nybörjare/ej beläst om arten går och köper den i alla fall.
      Då tar ju bara butiksägaren hem fler eftersom det finns efterfrågan på dom.

      / Janne

      Kommentar

      • balja
        • January 2007
        • 95

        #4
        Kan tillägga också att jag kommer att nämna för butiksägaren att denna art ej är tillåten här.

        Får se om man blir portad

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kan inte förstå varför oseriösa butiker skulle få sålt mer kräftor bara för att vi på Zoopet dels talar om hur djuren skall skötas och dels informerar om att den som köper/säljer/innehar kräftor begår ett lagbrott.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • balja
            • January 2007
            • 95

            #6
            Läste mitt första inlägg och förstår att det verkar som ett påhopp på zoopet...
            Det var inte alls menat som ett sådant och ber om ursäkt för det.
            Tanken var menat generellt.

            / Janne

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det är inga probelm

              Jag börjar läsa i texten och när jag kommer längst ner så står det att det inte är tillåtet at hålla denna art i sverige!!!
              Som sagt just det är ju poängen - om vi inte hade haft artinfon på Zoopet så hade du inte fått reda på att det var olagligt.

              Sedan tycker jag ju också rent generellt att det inte är fel att ge artinfo - om nu någon av okunnighet har köpt en kräfta så är det väl inte heller fel att man får reda på hur den skall skötas. Det är ju inte djurets fel att den svenska lagstiftningen är som den där.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • balja
                • January 2007
                • 95

                #8
                [quote=
                Sedan tycker jag ju också rent generellt att det inte är fel att ge artinfo - om nu någon av okunnighet har köpt en kräfta så är det väl inte heller fel att man får reda på hur den skall skötas. Det är ju inte djurets fel att den svenska lagstiftningen är som den där.[/quote]


                Sant...
                I rest my case..

                / Janne

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Anledningen till att det är olagligt att hålla några kräftor utom flodkräfta och signalkräfta är för att skydda det ekonomiskt viktiga kräftfisket. Framförallt vill man undvika att folk skall börja släppa ut Procambarus clarkii (värdelös ur fiskesynpunkt, konkurrerar med flodkräfta & signalkräfta, samt underminerar stränder genom att gräva gångar; finns närmast förvildad i tyskland). Nu kan i och för sig inte alla arter överleva i sverige, men hellre än att spendera tid & pengar på att faktiskt undersöka vilka arter som kunde tänkas etablera sig i sverige, och eftersom akvaristik är ett så obetydligt näringsfång, förbjuder man alla arter.

                  Den som vill känna sig som en ansvarsfull medborgare kan ju hjälpa fiskeriverket genom att gå och skälla på zooaffärsägare, men själv nöjer jag mig med att bara be folk att aldrig någonsin släppa ut akvariekräftor i naturen. Och jag tycker det är utmärkt att Zoopet har skötselråd för de djur folk ändå faktiskt skaffar.
                  Senast redigerad av Azur; 05 February 2007, 08:37.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #10
                    Men om jag vill ha en kräfta i karet, kan man få tag på flod/signal kräftor i butik? (hellst levande då) För plocka dom i naturen får man väl inte heller.
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #11
                      Ursprungligen postat av jolon
                      För plocka dom i naturen får man väl inte heller.
                      Kräftfiske? Tycker att det verkar ologiskt att lagen skulle reglera vad man gör med kräfturslingen när man väl fiskat upp den. Kokas levande eller bo i ett mysigt akvarium..
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Finns ju odlingar på flod och signalkräftor. Om någon i närheten kanske du kan få köpa någon där om du ber snällt. Hur aktuell listan är vet jag inte http://www.lantbruksnet.se/lantbruks...ng.php?aid=481 Om man får sälja dom i zoobutik undrar jag
                        Senast redigerad av eriahl; 05 February 2007, 14:25.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        Arbetssätt...