Mått på räkakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diväteoxid
    • December 2006
    • 356

    Mått på räkakvarium

    Nu har även jag blivit räkbiten och planerar limma själv en räkburk. Hur tycker ni ett perfekt räkakvarium ska se ut? Ska jag satsa på stor bottenyta...
    typ 50*50*25 eller 50*50*50. Eller ska man ha en avlångt kar...70*25*25...ja ni ser mitt problem. Beslutsångest!
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Välkommen i räkträsket...

    Ursprungligen postat av diväteoxid
    Nu har även jag blivit räkbiten och planerar limma själv en räkburk. Hur tycker ni ett perfekt räkakvarium ska se ut? Ska jag satsa på stor bottenyta...
    typ 50*50*25 eller 50*50*50. Eller ska man ha en avlångt kar...70*25*25...ja ni ser mitt problem. Beslutsångest!
    OM jag hade plats för ett räkkar till, så hade jag valt 60x30x30 cm, lxdjxhö alltså. De gillar att fara upp och ned och längs med (åtminstone då de får fnatt) och för min del är detta mått lätt att komma åt. Men det kanske finns fler erfarenheter....

    Kommentar

    • IaMtHeJoKe
      • November 2005
      • 416

      #3
      Jag har ett räkakvarium som är 30'30'30, jag tyckte det vart jättefint

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        kör 75*30*22 här hemma...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • diväteoxid
          • December 2006
          • 356

          #5
          Tack för svaren hittills. Men jag vet fortfarande inte om man ska satsa på bottenyta eller nåt annat. Som jag fattat så "betar" dom mest på botten.
          Rent estetiskt skulle jag välja ett avlångt men lågt kar. Eller är det så att det spelar ingen som helst roll och jag ska bara göra det som blir snyggast.

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Det spelar nog inte....

            Ursprungligen postat av diväteoxid
            Tack för svaren hittills. Men jag vet fortfarande inte om man ska satsa på bottenyta eller nåt annat. Som jag fattat så "betar" dom mest på botten.
            Rent estetiskt skulle jag välja ett avlångt men lågt kar. Eller är det så att det spelar ingen som helst roll och jag ska bara göra det som blir snyggast.
            så stor roll för räkorna. Har själv ett 60x40x40 som jag avsatt för räkor och grodor. Men vill gärna att det ska vara lättåtkomligt OCH snyggt. Tycker glasakvarierna med svart silikon är mycket snygga. Vill även ha karen placerade litet högre än 70 cm från golvet med tanke på att en lång räkel har svårt att se in i det. Är själv rätt lång och får alltid böja mej ner för att se allt.

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Ursprungligen postat av diväteoxid
              Tack för svaren hittills. Men jag vet fortfarande inte om man ska satsa på bottenyta eller nåt annat. Som jag fattat så "betar" dom mest på botten.
              Rent estetiskt skulle jag välja ett avlångt men lågt kar. Eller är det så att det spelar ingen som helst roll och jag ska bara göra det som blir snyggast.
              Hej

              Ett långt och lågt kar, vore jättesnyggt till räkor. Toppen idé.
              Det skulle jag själv gärna vilja ha någon gång.

              Mina räkor betar på alla nivåer, så för dem tror jag inte det spelar så stor roll, vad du väljer.

              MVH/Anita

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                Och jag har ett 60 liters som är 50 cm på höjden och det är aldrig nån nästan på bottnen. Dom är i växterna och på roten eller på filtret. Så der spelar nog ingen roll tror jag. Jag har två 112 liter som är 80 cm långa och i det ena är det körsbär och dom är mkt på botten och i det andra bor det tigrar och dom är i princip aldrig på botten..

                Smaksak med andra ord. Ta det som är snyggast hemma hos dig!
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • diväteoxid
                  • December 2006
                  • 356

                  #9
                  Tack för alla svar! Jag tror jag kör på ett avlångt räkakvarium. Nu återstår bara lite tid över också...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...