lättodlade räkor!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    lättodlade räkor!?

    Om man vill ha en räka som förökar sig lätt i ett vanligt kar, vilken räka är bäst?
    Jag har hört att körbärsräkor är ganska bra!? nån som vet vart kan man köpa dom?
    (finns inte på nån av djuraffärerna här om kring vad ja sett)
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej,

    Ursprungligen postat av GRIZZLY
    Om man vill ha en räka som förökar sig lätt i ett vanligt kar, vilken räka är bäst?
    Jag har hört att körbärsräkor är ganska bra!? nån som vet vart kan man köpa dom?
    (finns inte på nån av djuraffärerna här om kring vad ja sett)
    Alla säger körsbärsräkor men mina crystal har massa bebisar och flera har rom så båda de är lätta iaf om man inte har en pump som käkar upp dem eller fisk som gör det...

    Vet inget om Gävle men ring runt och fråga och de borde ju kunna beställa...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Körsbärsräkorna är väldigt produktiva och tåligare än Crystal red. Om du t ex har hårt vatten funkar inte Crystal red så bra, medan körsbär klarar sig lika bra som i mjukare vatten. Dessutom klarar dom både högre och lägre temperaturer bättre.
      Det borde gå att beställa genom en akvariebutik. Fråga där du brukar handla.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Tekla82
        • March 2006
        • 98

        #4
        Sonja! Vet du om vattnet i Stockholm är hårt?
        Mina CR's har haft rom men det blir inga ungar...

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Håller med Sonja på pricken. Både Cherry och CR förökar sig som kaniner här hemma nu, men tidigare har jag haft problem med att ett gäng CR dog av, medan Cherryräkorna frodades.

          Men, du skriver 'i ett vanligt kar'. Menar du då ett akvarium med fiskar i? De allra flesta fiskar kommer att betrakta dina räkbebisar som lyxigt levandefoder så inte många yngel lär klara sig i så fall.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Ursprungligen postat av Tekla82
            Sonja! Vet du om vattnet i Stockholm är hårt?
            Mina CR's har haft rom men det blir inga ungar...
            Nej vattnet i Sthlm är inte hårt. Inte om det kommer från Mälaren i alla fall.
            Jag har något på ph7 lite drygt och kh2 när det snurrat runt lite i karen. Det verkar passa väldigt bra för alla räkor jag testat hittills (utom en ).
            Men jag har för mig att om man har de "gröna räkorna" så vill dom ha lite hårdare vatten.
            Kanske något i matningen som inte stämmer?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Ursprungligen postat av Tekla82
              Sonja! Vet du om vattnet i Stockholm är hårt?
              Mina CR's har haft rom men det blir inga ungar...
              Hur många CR har du ?

              Är du säker på att du har en könsmogen hane med honorna ?

              MVH/Anita

              Kommentar

              • GRIZZLY
                • December 2006
                • 867

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Alla säger körsbärsräkor men mina crystal har massa bebisar och flera har rom så båda de är lätta iaf om man inte har en pump som käkar upp dem eller fisk som gör det...

                Vet inget om Gävle men ring runt och fråga och de borde ju kunna beställa...

                jaha okej, vet du kanske nå säkert sätt att säkra innepumpen?


                Ursprungligen postat av Sonja
                Körsbärsräkorna är väldigt produktiva och tåligare än Crystal red. Om du t ex har hårt vatten funkar inte Crystal red så bra, medan körsbär klarar sig lika bra som i mjukare vatten. Dessutom klarar dom både högre och lägre temperaturer bättre.
                Det borde gå att beställa genom en akvariebutik. Fråga där du brukar handla.

                jaha dom är det asså. Det ska ja åka å göra snart roligt

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Håller med Sonja på pricken. Både Cherry och CR förökar sig som kaniner här hemma nu, men tidigare har jag haft problem med att ett gäng CR dog av, medan Cherryräkorna frodades.

                  Men, du skriver 'i ett vanligt kar'. Menar du då ett akvarium med fiskar i? De allra flesta fiskar kommer att betrakta dina räkbebisar som lyxigt levandefoder så inte många yngel lär klara sig i så fall.

                  Hmm tänkte ha dom först i en 28 liters kar, ensamma sen tänkte ja portionera ut ynglen i dom andra karen när dom fått lite storlek vilken världsdel kommer körsbärsräkan ifrån? CR?

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Alla dom där småräkorna kommer från Asien.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av GRIZZLY
                      jaha okej, vet du kanske nå säkert sätt att säkra innepumpen?
                      Läs på räktrådarna om räksäkra pumpar... Jag och Gosten har tagit upp frågan...

                      Måste slå ett slag till för Crystal... Hanarna är lika stora som honorna och är alltså mindre risk för pumpmasaker eller jagade av fiskar till skillnad från Körsbär där hannen är liten..iaf min och som jag har förstått är de det?!?

                      Tänk på färgen på gruset också när du väljer räka eller grus... White Pearl syns dåligt mot engelsk sjösten och Körsbär syns dåligt mot brunt lergrus... Crystal syns alltid
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • GRIZZLY
                        • December 2006
                        • 867

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Alla dom där småräkorna kommer från Asien.
                        okej, tack

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Läs på räktrådarna om räksäkra pumpar... Jag och Gosten har tagit upp frågan...

                          Måste slå ett slag till för Crystal... Hanarna är lika stora som honorna och är alltså mindre risk för pumpmasaker eller jagade av fiskar till skillnad från Körsbär där hannen är liten..iaf min och som jag har förstått är de det?!?

                          Tänk på färgen på gruset också när du väljer räka eller grus... White Pearl syns dåligt mot engelsk sjösten och Körsbär syns dåligt mot brunt lergrus... Crystal syns alltid
                          jaha okej, det ska ja leta upp hmm, det är nån mellanstorlek av engels sjösten jag har :P
                          Nu ska ja åka å beställa. ska först kolla på bilder av dom olika sorterna å försöka bestämma mig tack för alla svar

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            såg chrystal red räkor idag när jag va i affären.. hur fina som helst.. va nära att köpa och sätta i ett akvarium som redan är igång tills jag har fått iggång mitt andra räkkar,, men jag hejdade mig.. tyckte att 79kr st va dyrt för dom.. dom va max 10mm än så länge.. men dom va väldigt fina är rom röd vit randiga redan som nyfödda eller?
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • alcar
                              • April 2005
                              • 1398

                              #15
                              är 50 kr räka bra pris för red cristal funderar på att köpa några såna korsar dem sig mede köspär?
                              mvh alexander
                              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                              Kommentar

                              Arbetssätt...